Hej,
Är intresserad av att styra termostatventiler på distans i mitt fritidshus. Tanken är att att kunna ha temperaturen neddragen i sovrummen när vi inte är på plats, men reglera upp någon dag innan vi anländer.

Har skaffat ett mobilt bredband som skall kompleteras med TellStickNet. Jag kan dock inte hitta någon lösning som kommunicerar med termostatventiler via TellStick. Finns någon som har erfarenhet av detta?
 
Tellstick använder ett frekvensband som många av övriga produkter inte använder. Minns inte exakt nu men de ligger på 4xx mhz för att kommunicera med billiga mottagare från tex Nexa, de lite mer seriösa systemen verkar ligga på 8xx mhz. Ville själv få in mina motordrivna markiser i vårt Telldus-system utan lycka just pga detta...

Det enda alternativet jag skulle kunna se är att ni ställer in el radiatorer i de rum ni vill "förvärma" och sätter en vanlig nexa-kontakt på dessa. Ställ in dem på lagom temperatur och sätt på dem med hjälp av Tellstick.

Att kunna styra termostater direkt tror jag blir knepigt...
 
Jag har hittat en del styrbara termostatventiler men, de går på 8xx mhz. De produkterna verkar att vända sig mer till professionella fastighetsbolag. Tråkigt, men ville kolla om det finns något som man inte lyckats snoka reda på. Har kört med Ontech och lite fläktar som jag fjärrstyr via sms, men ville "fixa" en snyggare lösning.
 
D
Jag använder Fhz 80b (se artnr 646463 på conrad.se). Har motorventiler på alla element och några centralt placerade rumstermostater som i sin tur är kopplade till en Fhz 1000 som kan styras via telefonlinje med en extern telefonmodul. Har kört så i många år nu och enda nackdelen är att man får byta batterier ibland (de räcker drygt 1 år, men eftersom det är många ventiler och de inte tar slut samtidigt, så blir det ibland).

Samma system finns med internet-koppling också, så man kan styra det hela via nätet, men jag har inte fått över till det än.
 
Har kollat runt lite på Conrads produkter: Visst går det att ordna det jag vill ha, men det blir så dyrt att det blir bättre med en "fullösning" baserad på elelement som jag startar via TellStick. Inte någon vacker lösning när man har ett nytt radiatorsystem och en luft-vattenvärmepump. men allt måste värdera ekonomiskt.
 
Danfoss living termostater går att styra med 8xx bandet, hittar inget till tell stick
 
Vet inte om detta är samma protokoll, kanske värt att kolla upp..

http://www.vesternet.com/lightwaverf

Ligger ju i samma prisklass som Nexa typ, så omöjligt är det väl inte..
 
Missionären skrev:
Danfoss living termostater går att styra med 8xx bandet, hittar inget till tell stick
de kör väl zwave, men jag har för mig att de pillrat in nån properitär grej som kanske ställer till det om man inte använder deras central?
 
bobas skrev:
de kör väl zwave, men jag har för mig att de pillrat in nån properitär grej som kanske ställer till det om man inte använder deras central?
Rätt, my bad...
 
Det är de propritära lösningarna man vill undvika. Samtidigt kan man undra om något är beständigt över tid inom detta område. Jag köpte lite Ontech prylar för tre år seda för att styra värmen via sms. Bredband i stugan var för dyrt. Nu har jag skaffat en 4G lösning för 100 kr i månaden (komplement till bitt bredband hemma) och plötsligt har spelplanen ändrat sig. Tittar man bara på pay off på prylarna relativt energibesparingen så kanske man skall leva vidare med Ontech i 10 år till, Samtidigt är frågan varför man gör detta. Är det för att minska på elräkningen eller är det ett alternativ till att leka med Merklintåg?
 
Teknik är alltid kul. sen om det betalar sig är det ett +
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.