Hej!

Bor i en villa byggd 1958, självdrag och direktverkande el (olje-radiatorer). Ligger i Halland, så inte så farliga vintrar.

Har två luft-luft värmepumpar. Styr båda via Home Assistant.

Just nu styrs dom baserat på temperatursensorer som sitter en bit bort från varje pump.

När temperaturen går under 20 så startar dom på hög effekt. När temperaturen går över 22 så stängs dom av.

Det gör att pumpen kanske går 30 minuter, och sedan är avstängd 30 minuter, sedan repeat igen.

Det slår mig nu att det kanske inte är det mest effektiva?

Är det bättre att låta pumpen gå kontinuerligt istället? Det enda jag egentligen bryr mig om är elförbrukningen. Är det skadligt för pumpen att slås på/av?

Hur gör ni?
 
Redigerat:
Antagligen ingen enorm skillnad. Men värmepumpstillverkarna har gått från att styra dem till / från till att varvtalsstyra dem. Jag tänker mig att man får jämnare värme, lägre ljudnivå och aningen lägre energiförbrukning genom att låta den jobba som den är tänkt. Varför vill du styra dem med en extern termostat?
 
A Avemo skrev:
Antagligen ingen enorm skillnad. Men värmepumpstillverkarna har gått från att styra dem till / från till att varvtalsstyra dem. Jag tänker mig att man får jämnare värme, lägre ljudnivå och aningen lägre energiförbrukning genom att låta den jobba som den är tänkt. Varför vill du styra dem med en extern termostat?
Jag tänkte att det var bättre att styra baserat på temperatur i dom rummen jag faktiskt bryr mig om (vardagsrum och sovrum) istället för där dom faktiskt sitter (två olika hallar). Förra ägaren placerade dom...inte helt optimalt :)

Kanske att jag ska ändra logiken lite då. När jag nåt önskad temperatur så kan jag sänka varvtalet istället för att stänga av helt?
 
hsd
Om möjligt finns så prova dra ner till halfart vid 21 °
 
J jsftw skrev:
Kanske att jag ska ändra logiken lite då. När jag nåt önskad temperatur så kan jag sänka varvtalet istället för att stänga av helt?
Hur mycket varierar det? Går det inte att hitta en inställning där den håller ungefär rätt temperatur utan att du gör något? Du kanske får höja någon grad när det är riktigt kallt ute. Bäst spridning av värmen får du om fläkten alltid går på max och den bara reglerar med kompressorns varvtal. Men det låter ju en del. Jag brukar sätta min på en temperatur och fläkten på auto och sedan låta den vara.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man kan ju sätta in en ren fläkt som bara hjälper till att flytta varma luften dit du vill ha den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.