Har ett 4-vägs impulsrelä, Eltako ES12Z-4x med följande teknisk beskrivning:

"4 NO potentialfria kontakter 16A/250v AC
Glödlampslast och halogenlampslast (1), 2000W
Lysrörslast med KVG med lead-lag kompensering eller okompenserad, 1000VA
Lysrörslast med KVG shutkompensering eller med EVG 500VA
(1) För lampor på max. 150W.
"

Har tänkt att använda det för att styra två vägguttag som ligger på en egen 10A grupp, där det kan sitta varierande last (lampor, trafos till USB-laddare, kaffekokare, LCD-skärmar för datorer, datorer etc).
Reläet kommer att deaktiveras när ingen är hemma och aktiveras när någon är hemma.

"Vanliga" reläer brukar bara ha texten "16A NO/NC", det här reläet har en del specar även på lasttyper.
Kan jag använda Eltako-reläet för tänkt uppgift?
 
Vilken effekt är det på prylarna? Kaffebryggaren är troligen den största lasten av dem du listar. Och den är en snäll last. Lampor, LCD-skärmar och mobilladdare är typiskt ganska små laster. Datorer är lite elakare och kan även dra betydande effekter. Det som händer om du har stora elaka laster är att du får en kortare livslängd på reläet. Eftersom det är ett fyrpoligt relä kan du parallellkoppla ett par poler för att öka livslängden.
 
  • Gilla
Johan H
  • Laddar…
Lite djupare detaljer:
Vägguttagen är 2-vägs med separat brunntändning.
Tanken är att den ena brunnen är alltid strömsatt och den andra går via reläet.
När vi inte är hemma och larmet är aktiverat, skall brunn 2 vara frånkopplad.
Detta för att bekvämt kunna spara på el, utan att behöva komma ihåg att stänga av/dra ur mobilladdare, skärmar till datorer etc.
Så det är svårt att specificera exakt effekt, men reläet kommer knappast någon gång få se 10A/2300W i aktiveringstillfället, möjligen att det kan få se högre effekter (kaffebryggare, dammsugare etc) under en kort period, men den typen av belastning kommer inte att vara "på" när reläet växlar.

Det är alltså livslängden som kan bli lidande och det är därför Eltako specar det så noggrant?
 
De specar noga för att Eltako är en premiumleverantör och den som vill kan ha nytta av märkdata för de olika fallen och har då något att gå på jämfört med "16A NO/NC". Du kan ju som Avemo skrev lägga kontakter parallellt om det passar men knappast nödvändigt med de förbrukarna du har och så sällan det kopplas. Jag skulle säga att det är problemfritt som du tänkt dig och snällaste lasten är nog bryggaren och värsta dammsugaren men de ska ju inte ens styras så då är det bara siffran 16 A som gäller sett till värmeutvecklingen och där har du 10 A så rejält åt rätt håll så sett också.
 
  • Gilla
Johan H
  • Laddar…
Tack! (y)
 
Är det där ett lämpligt relä? Det är bistabilt.
Verkar finnas en override styrning så om larmet kan ge puls för till och för från.
Skulle det inte duga med ett vanligt relä bara.

Protte
 
Om man använder ett normalt relä så har det en standbyförbrukning när det är draget. Knappast ruinerande hög. Men om man är bekymrad över standbyförbrukning på mobilladdare och avstängda datorskärmar så lär även reläets egenförbrukning vara relevant. Det må ligga i betraktarens ögon om den logiska slutsatsen är att reläets egenförbrukning spelar roll eller att den tänkta användningen är onödig.
 
Alla mina datorer/skärmar går ned i standby läge och drar då ytterst lite energi.
Laddare är oftast switchade och drar oerhört lite energi, om laddaren blir varm utan att ladda så kanske man ska byta laddare.
Dammsugaren har jag nog svårt att lämna på när jag går och låser........

Då har vi kvar kaffekokaren....... om den lämnas på från fredag em när man kommer hem efter arbetsveckan tills man larmar på måndag morgon då är den en brandrisk.

Det kanske räcker med en timer på kaffekokaren?

Protte
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Nu är det väl iofs lite Off Topic. Men syftet med lösningen verkar ju primärt vara att spara ström, och kanske skydd mot glömd kaffebryggare.

Jag skulle satsa på en bryggare med egen timeravstängning, finns på nästan alla bryggare idag. Strömmen man sparar på att stänga av laddare i standby är helt försumbar, det handlar om några tiotal milliwatt, en krona på 10 år eller så.

Datorer i standby drar lite mer, men det är ändå i princip försumbart.
 
Nya kaffebryggare ska enligt en EU-bestämmelse ha en självavstängningsfunktion på 40 minuter för bryggare med glaskanna.
 
Förbrukarna var exempel på produkter som i framtiden kan komma att anslutas i de uttag som är styrda via Eltako-reläer.
Ingen i hushållet dricker idag kaffe, så det finns ingen kaffebryggare. ;)

Gällande valet av relätyp (impuls) så är det medvetet, då det inte bara är larmet som skall kunna styra reläerna.

Sen kan man ju naturligtvis fundera över om detta verkligen är nödvändigt för alla, ur ett strömbesparingsperspektiv.
För att utveckla det hela mer i detaljer, så är det både strömbesparing, brandsäkerhet och ren bekvämlighet som lockar.
Det finns 8 tv-apparater i hushållet, samt ett antal AV-anläggningar som står samlade i ett teknikutrymme (förstärkare, receivers, Apple TVs, HDMI splitters, HDMI switchar, HDMI sändare över CAT-nät, audio konvertrar RCA->balanserad XLR, IR förlängare, m.m). Detta behöver inte vara strömsatt när det är tomt i huset. Bland annat HDMI-grejorna och XLR-konvertrarna har inget strömsparläge, så de är alltid igång.
Jag driver eget i IT-branschen med kontor hemma, bara min fasta dator har 8 st skärmar som av olika skäl inte alltid kan gå ner i sparläge.
Sen har vi hushållets alla laddbara produkter som ipads, telefoner, powerbanks, laptops, rakapparat, ficklampor, tandborstar, gräsklippare och annat. Har blivit försiktigare med laddning av produkter sedan en vän fick huset kraftigt brandskadat efter att en telefon fattat eld under laddning. Vet att det är sällsynt, men jag det vore skönt att veta att inga produkter laddas när ingen är hemma i huset.

Kanske inte sparar några mängder el på detta, men det är lite peace of mind att veta att de produkter som inte behöver vara strömsatta när ingen är hemma stängs av per automatik.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.