Hej jag undrar om det går att styra plejd på detta sätt men frågan gäller väl egentligen allmänt då om man kan styra en plejd med vilken strömbrytare som helst trådlöst och isåfall vilka Grejer man behöver för det. Jag är ingen elektriker så ursäkta om jag beskriver dåligt med fel ord

Mitt scenario :

2-E1211-A1-1-AD0-4-CED-9427-20996-FE8-D061.jpg

Vill styra lampa 1 med strömbrytare 3. (Vanlig dubbel renova där den ena är ledig) lampan styrs nu på traditionellt sätt med strömbrytare 2 så där finns tändtråd eller vad det kallas.

För att förtydliga finns alltså ingen kontakt med någon tråd mellan 1 & 3 och inte praktiskt genomförbart nu

Såhär ser det ut vid 2, där skulle Jag väl ha plejd "mottagaren" och täcka över det sen? Har en DIM-01, funkar den att sätta där? Här var det en ingång tidigare som vi satt igen så därför sitter detta nu "mitt på väggen"
4-B4-C83-C5-8-EFA-4886-B9-EA-B9-EF04-E1-BBE9.jpg
svart fortsätter ner till ett vägguttag och det gör även nollan Som man ser bakom


Så om detta går att göra vad behöver jag ha "bakom" här?
270-E31-A3-C7-F3-46-E0-8-CDF-210-E6-B4-BDD15.jpg

Hoppas ni förstår hur jag tänker och att någon kan förklara för en lekman hur jag behöver koppla isåfall
 
Det det ska absolut gå att få till. Det behövs dock lite mer prylar.

Strömbrytaren vid två behöver bytas till en modern som går att montera en impulsfjäder i. Funkar bra med en sån som finns vid nummer tre.
Ett bättre alternativ är nog att köpa en plejd-vridadapter och ha tillsammans med plejd-dimmern vid två. Detta alternativ ger mer plats i dosan.

Vid nummer tre behövs också någon form av plejd-puck. Renova-brytarna som kopplas till denna puck kommer då att kunna styra lampa 1 och den lampa som nu finns kopplad till brytare 3. Pluseffekten blir att du även kommer att ha dimmer på den lampan som styrs av 3 nu.

Hoppas att detta var ett steg på vägen.
 
J Junikväll skrev:
Det det ska absolut gå att få till. Det behövs dock lite mer prylar.