Hej jag undrar om det går att styra plejd på detta sätt men frågan gäller väl egentligen allmänt då om man kan styra en plejd med vilken strömbrytare som helst trådlöst och isåfall vilka Grejer man behöver för det. Jag är ingen elektriker så ursäkta om jag beskriver dåligt med fel ord

Mitt scenario :

2-E1211-A1-1-AD0-4-CED-9427-20996-FE8-D061.jpg

Vill styra lampa 1 med strömbrytare 3. (Vanlig dubbel renova där den ena är ledig) lampan styrs nu på traditionellt sätt med strömbrytare 2 så där finns tändtråd eller vad det kallas.

För att förtydliga finns alltså ingen kontakt med någon tråd mellan 1 & 3 och inte praktiskt genomförbart nu

Såhär ser det ut vid 2, där skulle Jag väl ha plejd "mottagaren" och täcka över det sen? Har en DIM-01, funkar den att sätta där? Här var det en ingång tidigare som vi satt igen så därför sitter detta nu "mitt på väggen"
4-B4-C83-C5-8-EFA-4886-B9-EA-B9-EF04-E1-BBE9.jpg
svart fortsätter ner till ett vägguttag och det gör även nollan Som man ser bakom


Så om detta går att göra vad behöver jag ha "bakom" här?
270-E31-A3-C7-F3-46-E0-8-CDF-210-E6-B4-BDD15.jpg

Hoppas ni förstår hur jag tänker och att någon kan förklara för en lekman hur jag behöver koppla isåfall
 
Det det ska absolut gå att få till. Det behövs dock lite mer prylar.

Strömbrytaren vid två behöver bytas till en modern som går att montera en impulsfjäder i. Funkar bra med en sån som finns vid nummer tre.
Ett bättre alternativ är nog att köpa en plejd-vridadapter och ha tillsammans med plejd-dimmern vid två. Detta alternativ ger mer plats i dosan.

Vid nummer tre behövs också någon form av plejd-puck. Renova-brytarna som kopplas till denna puck kommer då att kunna styra lampa 1 och den lampa som nu finns kopplad till brytare 3. Pluseffekten blir att du även kommer att ha dimmer på den lampan som styrs av 3 nu.

Hoppas att detta var ett steg på vägen.
 
J Junikväll skrev:
Det det ska absolut gå att få till. Det behövs dock lite mer prylar.

Strömbrytaren vid två behöver bytas till en modern som går att montera en impulsfjäder i. Funkar bra med en sån som finns vid nummer tre.
Ett bättre alternativ är nog att köpa en plejd-vridadapter och ha tillsammans med plejd-dimmern vid två. Detta alternativ ger mer plats i dosan.

Vid nummer tre behövs också någon form av plejd-puck. Renova-brytarna som kopplas till denna puck kommer då att kunna styra lampa 1 och den lampa som nu finns kopplad till brytare 3. Pluseffekten blir att du även kommer att ha dimmer på den lampan som styrs av 3 nu.

Hoppas att detta var ett steg på vägen.
Hej och tack så jättemycket för svaret

insåg nu att jag kanske lyckades vara lite otydlig.. strömbrytare #2 vill jag alltså ha bort helt då den blir konstigt placerad mitt på en vägg bara så det blir ett lite tråkigt placerat täcklock där istället.. med en plejd puck bakom som tar emot signal från en puck som sitter vid #3 (så tänkte jag att man borde kunna göra alltså ha en Sändare & en mottagare för att kontrollera lampan trådlöst)

vilken produkt är det jag behöver vid 3 förutsatt det funkar med bara en DIM-01 vid lampan och kommer det funka utan nolla ? såg där bakom 3 nu att det bara är fas och tändtråd (tror jag ??)

alternativ annars verkar ju vara plejds helt trådlösa tryckknapp men den blir ju en udda fågel i hela våningen där resten är renova & något i min hjärna är emot att den inte är "monterad" som dom andra och går på batteri men det är väl ändå kanske den enklaste lösningen ?
 
Plejd har trådlös vrid brytare i renova serien samt alla andra tillverkares design.
T.ex. Klas i sjön
https://www.clasohlson.com/se/Plejd-trådlöst-dimmervred-för-fjärrströmbrytare,-WRT-01-/p/36-8406?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RS0fGAiHd7JFIjRhzBKirv8181Qp7hlC5KG4jQQkeTLmKIWJ-kexTkaAoRJEALw_wcB


  • Helt trådlöst dimmervred för Plejds smarta belysningssystem.
  • Plejd WRT-01-SW är anpassat för Schneider Exxact och Plejd WRT-01-EW för Elko RS/Plus.
  • Ingår i Plejds smarta belysningssystem – styr belysningen i hemmet via app och vanliga strömbrytare.
  • Utbytbart batteri (3xCR2032) med upp till 15 års drifttid eller 200 000 klick.
  • Komplettera med monteringsram i passande serie – fungerar med både en- och flerfacksramar.
 
Jag har fått det att funka nu men lite dumt blev det ju egentligen.. Kan styra plejd lampan med deras trådlösa knapp inga problem, utom att det inte är renova.. Men #3 styrde ju redan en lampa på det gamla hederliga sättet så om jag ersätter den med plejdknappen så behöver jag en till DIM-01 så att knappen kan skicka signal till den,en fantastisk trådlös signal som ska färdas hela 1 mm bakåt...
 
Den trådlösa knappen sätter du nån annanstans än vid 3. Kanske under bordet!

Du skaffar två impulsfjädrar till din "gamla" Renova. Sedan kopplar du in denna till ingångarna på din "nya" plejd-puck vid 3. Då kommer renova-brytarna att styra både plejden vid 2 och 3.
 
J Junikväll skrev:
Den trådlösa knappen sätter du nån annanstans än vid 3. Kanske under bordet!

Du skaffar två impulsfjädrar till din "gamla" Renova. Sedan kopplar du in denna till ingångarna på din "nya" plejd-puck vid 3. Då kommer renova-brytarna att styra både plejden vid 2 och 3.
Kom på att som det är nu kan jag ju inte ha nån puck vid 2 för det funkar väl inte utan nolla? Men det blev lyckat annars med den helt trådlösa plejd brytaren så blev det helt klart en förbättring

Får kolla om det går att få fram en nolla till #3 så man kan styra den högra och vänstra delen av rummet från en och samma brytare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.