Hej,

Jag införskaffad en Plejd 0-10v dimmer som styr en fläkt. Det fungerar uruselt med plejd i Homey. Den tappar kontakten med Plejd.

Funderar på att skaffa en gateway.

Går det på något sätt skicka en signal till pucken via gatewayen från ett annat system?
 
Sent svar... Plejd funkar åtminstone med Google (vet inte vad mer det funkar med) om du skaffar en plejd-gateway. Då kan du styra den från valfri google-grej...

Homeassistant har något plugin som pratar direkt med plejdgrejerna men jag vet inte alls hur bra det funkar.
 
B
Har stöd för Google Home. Tyvärr är Google home mest för röststyrning, endast basala rutiner, inte alls utvecklat som t.ex. Amazon Alexa.
 
Om du skaffade en Plejd i syftet att endast styra fläkten och du har en Homey så kan du byta ut din Plejd mot ett annat relä. T.ex. Shelly (wifi), Aeotec (zwave) eller Sonoff ZBMINI (zigbee)
 
Ja, jag testade med plejd men det fungerade skit med Homey. Jag ska nu istället köra en qubino 0-10v
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
B
Nya Google Home stödjer enheter som utlösare, dvs man kan få en Plejd att aktivera när en annan enhet aktiveras.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Nya Google Home stödjer enheter som utlösare, dvs man kan få en Plejd att aktivera när en annan enhet aktiveras.
Ja det är ju ett litet steg på vägen. Men i praktiken innebär det väl mest att man måste köpa en smartplug till varje plejdenhet som man sen kopplar in i ett gigantiskt grenuttag i källaren. Smartplugs som har som enda uppgift att slå på och av för att sen Plejdenheterna ska kunna slå på och av efter att Google Home detekterat förändringar på smartpluggarna. Känns lite osmidigt. :p
 
J
David Wallin David Wallin skrev:
Ja det är ju ett litet steg på vägen. Men i praktiken innebär det väl mest att man måste köpa en smartplug till varje plejdenhet som man sen kopplar in i ett gigantiskt grenuttag i källaren. Smartplugs som har som enda uppgift att slå på och av för att sen Plejdenheterna ska kunna slå på och av efter att Google Home detekterat förändringar på smartpluggarna. Känns lite osmidigt. :p
Det ligger säkert i pipen att de stödjer Matter snart!
 
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
B
David Wallin David Wallin skrev:
Ja det är ju ett litet steg på vägen. Men i praktiken innebär det väl mest att man måste köpa en smartplug till varje plejdenhet som man sen kopplar in i ett gigantiskt grenuttag i källaren. Smartplugs som har som enda uppgift att slå på och av för att sen Plejdenheterna ska kunna slå på och av efter att Google Home detekterat förändringar på smartpluggarna. Känns lite osmidigt. :p
Att skaffa en extra enhet för varje plejdenhet låter ju väldigt märkligt. Däremot kan det ju finnas någon form av enhet i ett hus som man vill ska styra flertal andra plejdenheter. T.ex. en rörelsesensor eller ringklocka som aktiverar alla plejdenheter i ett hus.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det ligger säkert i pipen att de stödjer Matter snart!
Just a Matter of time... ;)
 
B bygges skrev:
Att skaffa en extra enhet för varje plejdenhet låter ju väldigt märkligt. Däremot kan det ju finnas någon form av enhet i ett hus som man vill ska styra flertal andra plejdenheter. T.ex. en rörelsesensor eller ringklocka som aktiverar alla plejdenheter i ett hus.
Ja jag tänkte bara att det på så vis äntligen går att styra Plejdenheter individuellt från annan platform. Men i praktiken gör man ju inte så. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.