Går det att styra tre olika ljuskällor, 12V LED-takbelysning, 12V LED-tejp samt 230V halogen
där jag har endast en väggdosa med två vp-rör nerdragna

Skulle vilja dimmra LED- tejpen samt 230V halogenen. LED-takbelysning dimmras på annat håll (har två öppningar in till rummet) så här vill jag kunna tända och släcka takbelysning utan att behöva gå till den dimbara brytaren.

Min elektriker är lite oldschool och vill gärna inte blanda in allt för komplexa lösningar, jag vill därför kolla om det överhuvudtaget går att göra denna kombo samt om jag måste styra dessa med någon typ av relä eller om det finns en dimmer som hantera denna blandning
 
Måste du styra LEDen och halogenen på samma tändning?

Har du en trafo till LEDtejpen som går att dimra med vanlig dimmer så går det nog bra. De flesta LED-tejp jag sett dimmras dock på sekundärsidan av trafon, så då blir det ju lite svårt.
 
Nja de behöver inte styras på samma tändning. förstår jag dig rätt om du menar att de tänds med samma tryckknapp. Jag vill ha tre tryckknappar i en dosa som styr varje lampa separat. varav 2 av dessa ska gå att dimmra och den tredje bara tända släcka taket som förövrigt dimmras vid andra ingången till rummet.
 
Du måste borra in en till dosa. Eller jag tror de går att klämma in impfjädrar på alla tre brytare på en eljo 3x1pol (eller om de var elko). Då måste du klämma in tre st tryckknappsdimmer/dosdimmer nånstans.
 
precis, har kollat på elkos 3X1, måste dosdimmern sitta i själva dosan. Har ett kopplingsskåp upp på vinden där dessa går ihop. kanske går att sätta något där (inte dosdimmern). Du tror dock att det kan gå att få ihop detta med en dosa om jag kan placera dimmern på annat ställe. behöver som sagt bara kunna dimmra 2 utav de tre.
 
De går att sätta dosdimmern på annat ställe. Finns även för din-skenemontage.
 
Så om jag kör på elkos 3x1 så kan det funka, den borde väl gå att kombinera med två impulsfjädrar eller?
 
Ska du ha den 3e som vanlig brytare alltså? Bara styra från ett håll den lampan då?
 
ja skulle man kunna säga, denna är takbelysningen, led inköpta från NS, det följer med en lågvoltsdimmer med denna men tydligen så verkadedet vara svårt att kunna få denna att dimra från två olika ställen. förslaget jag fick var att koppla detta med ett parallelkopplat relä. då skulle jag kunna tända och släcka på annat håll och den går på tidigare inställd dimringsnivå. Så just denna brytare behöver jag bara kunna koppla så den drar relät.
 
hmm blev svårförklarat hoppas du förstår:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.