I mitt kök (pågående renovering) kommer jag ha
Dimbar led infälld bänkbelysning
Belysning (uttag) över fönster vid/över bänk
Belysning vid fläkt (integrerat i och styrs (on/off) av fläkten så inte intressant egentligen)
Belysning (uttag) vid andra fönstret, kommer stå bord vid det fönstret, så bordsbelysning
Centrerad takbelysning
Belysning infälld dimbar led i ett "serveringsskåp"

Jag vill helst styra detta med två stycken "kron" brytare totalt, en vid varje dörr, jag har siktat på renova, sekelskifteshus och stilen på köket är klassisk. Vill helst inte ha dosor/knappar i höjd/bredd, utan bara ett vid varje dörr, så det ser klassiskt ut.

Ett tag var jag inne på att fälla in en knapp vid bänken som styr bänk och fönster vid bänk separat. Men det finns ingen bra plats, möjligen "dolt" under skåpen.

Har tänkt styra allt via z-wave, så min tanke är att hitta på något finurligt som gör det hyfsat användarvänligt. Det ska ju inte vara så att man står och plippar 7 gånger för att tända i köket, samtidigt vill man ju kunna reglera ljuspunkterna separat på något sätt.

Kan man tänka sig tex att kronbrytaren vid ena dörren funkar så att ett tryck på knapp 1 tänder takbelysning OCH bordsbelysning, och man sen togglar sig igenom de olika lägena, 1 1, 1 0, 0 1, 0 0. Andra knappen gör samma sak med fönster / bänkbelysningen. Ingen dimfunktion, alternativt att man lägger till 1 - 2 nivåer på belysning i togglingen.

Andra kronbrytaren kan man då ev tänka sig att dimma bänkbelysningen med separat, samt styra takbelysningen på andra knappen.

Andra, enklare alternativet är att koppla ihop alla dimbara led bänkbelysningar inkl skåp, styra med en knapp på ena brytaren, andra knappen på brytaren styr fönster. Brytaren vid andra dörren styr tak och bord. Man får snällt ta några steg i köket för att tända all belysning. Man kan även tänka sig att man på just knappen för takbelysning togglar ett par tre modes på alla belysningar, övriga 3 knappar styr var och en en separat ljuskälla.

Det kan ju heller inte vara så att en besökare helt omöjligt har en chans att tända eller släcka i köket, så keep it simple är kanske att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.