Jag har fasadbelysning som tänds med strömbrytare på 4 olika ställen i huset men skulle vilja koppla in att dessa tänds och släcks på de tider jag ställer in i elcentralen (tidur)

Nu är utebelysningen inte dragen på en egen säkring/grupp utan var och en går på olika såsom vardagsrum, groventré, sovrum, entré.
Blir det ett stort projekt för en elektriker att koppla in ett tidur i elcentralen där han måste dra nya kablar genom VP-rören ut till vardera lampa?
Går ett vp-rör från elcentralen direkt ut till kopplingsdosan i tex groventrén eller måste han hitta alla ställen som tidigare elektriker dragit det genom? alltså kopplingsdosorna i tak, väggar osv.

Nyfiken på dessa saker innan jag eventuellt funderar på att ta hit en elektriker.
Ursäkta min inkompetens inom ämnet.
 
Enklast blir nog att sätta trådlös styrning vid respektive utstick till fasadbelysningen. Sen synka ihop dessa.
 
  • Gilla
Spaerlan och 3 till
  • Laddar…
Spaerlan Spaerlan skrev:
Jag har fasadbelysning som tänds med strömbrytare på 4 olika ställen i huset men skulle vilja koppla in att dessa tänds och släcks på de tider jag ställer in i elcentralen (tidur)

Nu är utebelysningen inte dragen på en egen säkring/grupp utan var och en går på olika såsom vardagsrum, groventré, sovrum, entré.
Blir det ett stort projekt för en elektriker att koppla in ett tidur i elcentralen där han måste dra nya kablar genom VP-rören ut till vardera lampa?
Går ett vp-rör från elcentralen direkt ut till kopplingsdosan i tex groventrén eller måste han hitta alla ställen som tidigare elektriker dragit det genom? alltså kopplingsdosorna i tak, väggar osv.

Nyfiken på dessa saker innan jag eventuellt funderar på att ta hit en elektriker.
Ursäkta min inkompetens inom ämnet.
Som tidigare skriver använd något trådlöst typ Plejd eller liknande.
Jag har gjort många Plejd installationer och det har fungerat felfritt och ingen kund har hittills hört av sig om något strul.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Så långt hade jag inte ens tänkt..Tack!
 
Vad är det för armaturer där ute?
Är det vanliga socklar blir det billigare och tekniskt överlägset att bara byta till Ikea eller Philips Hue lampor och köra dem trådlöst.

Du behöver inte ens en elektriker till det.
 
Spaerlan Spaerlan skrev:
Så långt hade jag inte ens tänkt..Tack!
Inte tänkt på trådlöst men ändå taggat inlägget med Shelly? 🤔

Såvitt jag vet ska även Shelly gå att synka som exempelvis en Plejd.
Jag styr dock mina via Home Assistant
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte tänkt på trådlöst men ändå taggat inlägget med Shelly? 🤔

Såvitt jag vet ska även Shelly gå att synka som exempelvis en Plejd.
Jag styr dock mina via Home Assistant
Jag bockade i alla förslag som byggahus föreslog. Visste inte mycket om plejd eller shelly men kollar in dom noggrannare nu. Verkar dock bli dyrt om man ska ha en puck på 4 olika ställen.
 
Attitudeswe
Jag kör med lampor med inbyggd ljussensor. Kostar under hundringen styck och slår på/av i hyfsat rätt tid. Det som kan vara mindre premium är att alla 4 på en fasad inte synkar perfekt, så att en tänder 30min tidigare än dom andra etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.