Är det någon som vet om och hur jag kan styra elradiatorer typ lenhovda emp värmare med antingen fibaro universal binary sensor eller en relay switch? Jag har 380v-400v. Så jag har fått reda på att jag inte bör bryta de två faserna med switch.
ImageUploadedByByggahus.se1386081157.053565.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1386080651.062368.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1386080630.250891.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1386080613.161773.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur vill du styra elementet - av/på genom att bryta 400 V-matningen, eller temperaturen genom att ersätta potentiometern?

Vill du kunna styra matningen så behövs ett relä emellan. Jag har inga tips på specifika produkter, men Eltako har en stor samling reläer som kan styras med 8-230 V, se t.ex elbutik.se Men jag ser ingen tvåpolig som är klassad för 400 V i hastigheten.

Vill du ersätta potentiometer så är frågan vilken isolation denna krets håller mot 400 V. Det är ett lite mer känsligt ingrepp.
 
Tänker nog mest på potentiometern. Den går väl på låg spänning?
 
Tror det sitter en TDA1024 som styr en triac i den radiatorn, nätdonet för kopplingen är bara en spänningsdelare och diod så poten ligger i princip på fasspänning mot jord. Men det finns ju inga effekter i den delen så det går ju koppla utan den faran där. Bäst är kanske att manipulera genom att koppla i/ur lämpligt motstånd hop med poten så komparatorn luras.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo, låg spänning är det säkert, men frågan är om det per definition är tillräcklig isolation för att man ska "få" ta i dessa ledare. Det ska t.ex kunna bli tvärtkortis i tyristorn utan att det spänningssätter potentiometern med 400 V. Men om du bygger in allting i en låda så kan du nog vara lugn. Då ska du bara hitta en fibaropryl som kan ersätta potentiometern.

Edit: GK100 har sett denna förut.
 
Som jag förstår har du en binäromkopplare och vill ha en 0 - 10V styrning.
Det skulle funka med en DA-6 converter från produal troligen
 
Tack för tipsen. Skulle vilja styra elementet av/på. Har annan tempgivare (zwave) som via en zwave controller ska styra elementet. Problemet är att de relän som finns klarar bara 240v och en fas. Ser ut som av/på knappen som att den bryter två faser eller nåt (många trådar).
Borde iofs vara nån möjlighet med befintlig utrustning i elementet att styra det med lägre spänning.
 
Som sagts, all elektroniken ligger troligen på faspotential. Så du måste ha ett relä eller kontaktor som isolationsbarriär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.