Jag äger en tomt på 4650 kvm utanför planlagt område. Huset står på ena sidan av tomten och jag kan enkelt stycka av 1000-1500 kvm. Det skulle bli en fin plan tomt att bygga på. Vill ha lite tips och råd hur jag ska gå tillväga.

Måste jag vänta tills tomten är avstyckad innan jag söker förhandsbesked om att få bygga på tomten? Om Lantmäteriet har "godkänt" avstyckningen kan kommunen sedan säga nej till att bygga på tomten? Man vill ju ogärna betala för avstyckningen och sedan får man inte bygga på tomten.

Området är sedan tidigare ett fritidshusområde men nu står det stora villor på nästa alla tomter.

Det jag önskar är väl egentligen hjälp med steg för steg-lista i vilken ordning man ska göra saker.
 
coconut
Du börjar med att kolla med kommunen om det finns någon översiktsplan, områdesbestämmelser etc som styr vad marken för användas till. Därefter ansöker du om förhandsbesked för den tänkta åtgärden dvs byggnation av ett enbostadshus. I förhandsbeskedet utreds om platsen är lämplig att byggas på och eventuella krav på ny bebyggelse.

När du fått ett beviljat förhandsbesked kan du ansöka om avstyckning hos lantmäteriet och därefter kan fastigheten avyttras.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Du börjar med att kolla med kommunen om det finns någon översiktsplan, områdesbestämmelser etc som styr vad marken för användas till. Därefter ansöker du om förhandsbesked för den tänkta åtgärden dvs byggnation av ett enbostadshus. I förhandsbeskedet utreds om platsen är lämplig att byggas på och eventuella krav på ny bebyggelse.

När du fått ett beviljat förhandsbesked kan du ansöka om avstyckning hos lantmäteriet och därefter kan fastigheten avyttras.
Tack för snabbt svar. Det finns inga bestämmelser alls. Tomten ligger i Värmdö Kommun och i ett så kallat PFO-område, Prioriterat förändringsområde. Det står att planarbete påbörjas tidigast 2025. Tänker mig att det kan vara bra att få till avstyckning innan planarbetet påbörjas. Då kan krav på tomtstorlekar etc. stå med.

Så Lantmäteriet är inte första steget utan kommunen. Tack för det!
 
coconut
F Lejf skrev:
Tack för snabbt svar. Det finns inga bestämmelser alls. Tomten ligger i Värmdö Kommun och i ett så kallat PFO-område, Prioriterat förändringsområde. Det står att planarbete påbörjas tidigast 2025. Tänker mig att det kan vara bra att få till avstyckning innan planarbetet påbörjas. Då kan krav på tomtstorlekar etc. stå med.

Så Lantmäteriet är inte första steget utan kommunen. Tack för det!
Låter spontant som att det kan bli lite krånligt att få till ett förhandsbesked och en avstyckning i det läget. Många kommuner är inte sugna på att stycka av nya fastigheter om det finns en tanke på att detaljplanera, även om själva planen ligger väldigt långt fram i framtiden. Men det bör du kunna få svar på genom att bara ringa/maila kommunen och fråga hur de ser på möjligheterna att söka förhandsbesked och därefter stycka av inom ett PFO-område.

Men jag hoppas det löser sig och att du får till ett förhandsbesked och avstyckning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.