Vi har en tomt som är ganska stor, nästan 6000 kvm. Halva tomten ligger uppe på en höjd, där har vi byggt vårt hus. Andra halvan ligger nedanför höjden, i ganska brant bergterräng.

Eftersom vi inte utnyttjar den nedre delen av tomten, och inte heller kommer att störas av ett hus där nere, skulle vi vilja stycka av tomten och sälja av den, och på så vis förhoppningsvis få in lite sköna pengar...
Frågan är hur man börjar, och om man på något sätt kan gissa sig till huruvida det kommer att kunna bli en bra affär eller inte?

Den nedre delen av tomten ligger parallellt med en asfalterad väg som ägs av kommunen, med mycket lite trafik på (återvändsgränd en bit in). Nära vägen och tomten finns både el och telefon. Läget är som sagt på en sluttning/brant som vetter mot väster, och läget är lantligt, här finns ängar, skog och hagar, hästar och rådjur och rävar och annat kul.

Såvitt vi har förstått måste vi ansöka om förhandsbesked för bygglov hos kommunen. För att göra det, behöver vi fylla i lite papper (?) och skicka in, tillsammans med en karta och en placering av ett tänkt hus. Vad bör man tänka på här?

På bergssluttningen står en hel del träd (tallar, granar, ek och björk och en). För att få en förståelse för tomtens nivåskillnader kanske man måste fälla allt detta.
Problemet vi har är väl att vi inte vill lägga ner massor av pengar på att ta fram förhandsbesked och bereda tomten, om ingen kommer att vilja köpa och bygga.

Hur går vi bäst vidare med projektet? Har någon här inne några idéer?

Väldigt diffus fråga, jag vet, men alla diskussioner och alla råd och uppslag välkomnas! :)
 
Du skall börja med att kolla upp detta med tomtmarknaden där ni bor, först och främst. Byggs det mycket, är det brist på tomter i ert närområde och vad brukar tomter kosta?

Därefter tror jag inte ni behöver ett förhandsbesked av kommunen för att stycka av. Det räcker med att lyssna av lite med dem vad de tycker och tänker angående främst V/A, och om de ser några hinder med en avstyckning därför att de har någon detaljplan som föreskriver en viss areal. Förhandsbesked kräver i princip att man vet vilket hus som kommer att stå där.

Är det fortfarande möjligt, så börja sedan skissa på hur er tomt och den avstyckade skall se ut. Tänk på att lämna gott om plats för att kunna ta sig till och från er fastighet som ligger längst ifrån vägen.

Sedan börjar ni leta efter köpare, och när ni väl har en sådan, så skickar ni in det hela till lantmäteriet.

Börja inte såga ned träd och annat. Är det en lösvirkesbyggare som sedan köper tomten, och själv står och hamrar i ett par år kommer ni att vara glada för allt som skärmar av ljud därifrån.
 
Rör det sig om bara ett par hundratusen skulle jag aldrig i livet sälja. De pengarna försvinner rasande fort men däremot...en grinig granne har ni länge.....:(

Har själv haft grannar som Grannfejden på tv 3 inte ens skulle tagit i med tång så jag har blivit allergisk mot nära grannar.

Under en miljon är det inte värt att sälja av tomten. Spar den tills ni tänker sälja ert hus och stycka av den då så slipper ni problemet!
 
Mikael_L
Jag har en annan åsikt än swetrot ... :surprised:

Nu vet jag inte om det skiljer inom planlagt område och om er tomt är inom eller utom plan...
Men utom planlagt område krävs det godkänt förhandsbesked för att lantmäteriet ska ta sig an en avstyckning, såvitt jag vet iaf.
I ansökan om förhandsbesked är det oftast inte nödvändigt att ange huset läge, storlek eller utseende, om det inte finns olika kulturella värden i den omgivande miljön att ta hänsyn till. Däremot brukar det vara väldigt viktigt att man anger hur och var man tar sig till och från tomten.
Så var det iaf för oss när vi sökte förhandsbesked. Jag har också fått för mig att man ibland måste redovisa sin lösning för vatten och främst avlopp.
Vi frågade kommunen om allt, dom var väldigt trevliga och hjälpsamma, men det kändes ändå hela tiden som att vi inte fick riktigt ordentliga besked, t.ex om avloppslösning skulle presenteras, om vi skulle ange max-byggareor osv.

Så till sist skickade vi in en ansökan om ett hus + tvåbilsgarage. Drog lite streck på tomkartan (ritade upp ett område på ca 2000kvm av tomtens 4000 kvm :)) där vi angav byggnadens läge inom detta. En pil från vägen som löper i tomtgräns, med angivelsen att detta är infart.
Det var allt. Förhandsbesked = godkänt.

Detta förhandsbesked sökte vi för att underlätta försäljningen av tomten. Den var redan avstyckad sen 50 år sedan, typ.

Men annars håller jag med, kolla värdet på mark där, så ni verkligen tjänar såpass mycket att det är värt både besväret och en framtida byggarbetsplats och ev dåliga grannar. Men å andra sidan ska jag också säga emot cheesus. Just för att kunna få grannar (lekkamrater till sina barn t.ex) kan ju också vara en anledning till att stycka av.

Ordningen tror jag är så här:
1. Förhnadsbesked.
2. Avstyckning.
3. Försäljning.
4. Nya ägaren söker bygglov.

Försäljning kan givetvis ske före .1 och .2 med, men då blir det antagligen en mycket krångligare affär samt lägre köpesumma.
 
Nu ska du inte säga emot mig Mikael....:) garanterat kommer det ett par riktigt jobbiga grannar som kommer bråka om att dina barn väsnas och som konfiskerar varenda boll som rullar in på tomten. Dessutom skaffar de fyra hundar som skäller dygnet runt.....Eldar kaminen med impregnerat och plast gör de med. Klipper gräsmattan tidiga söndagsmorgnar och finns det mördarsniglar samlar de ihop dem och slänger över på din tomt...

Samt målar huset rosa och lila i skrikiga färger.

Sälj inte tomten, han vill man ha till jul!
 
Tänk dig för innan du säljer men här följer lite uppgifter som du kan ha nytta av.Det första för vår del var att lämna in ansökan om avstyckning och en beställning av nybyggnadskarta. Avstyckningen gick fort, c:a 1 vecka, den kostade 14000 kr och nybyggnadskartan behövdes inte för vår tomt blev klassad som en utomplans lucktomt. Nästa steg blev "informell förfrågan". Då gick vi igenom tomtens krav med stadsarkitekten, som kom med synpunkter som skulle underlätta om vi bestämde oss för att bygga. Vi presenterade 3 olika husskisser ( väldigt enkla skisser) innan vi hade hamnat på samma kurs som stadsbyggnadskontoret. Detta kostade inget, nästa steg var att söka förhandsbesked. Då fick vi besked att det kunde vi hoppa över och gå direkt på bygglov. Således, det är viktigt att stadsarkitekten är med redan på det första planeringsstadiet och kan ge sin syn på projektet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.