Någon som vet ifall detta kan vara ett problem då det i alla fall har funnits vissa regler kring nybyggnationer kontra buller från arlanda?
 
Vi skulle bygga i vallentuna (Grana) mellan väsby och vallentuna. Grannen godkände avstyckningen men överklagade vårt bygglov till regeringsrätten och närheten till arlanda var en av orsakerna till att överklagande gick så långt. Pga ev byggnation av 6:e banan skulle vi ha fått buller som störde ( idag finns det 3 banor). Vissa kommuner i närheten av Arlanda ex sigtuna har områden som inte får bebyggas pga bullerrisken. Kolla med din kommun om de tänkbara tomten inte ligger i en sådan zon, det är det enklaste sättet.
 
Just det jag gjort.. och enligt denna ritning så ser de inte så ljust ut.. men sen hör man andra berätta "men de där borta fick ju bygga" osv.. har även hört att detta inte är något som luftfartsverket längre bryr sig om utan att det e nått som komunen hittat på men som snart eller redan har hävts.. så över hela e de svårt å få en bild av vad som igentligen gäller..
 
Vi försöker få bygglov strax innanför gränsen till den "förhatliga" bullerzonen utanför Knivsta. Prognosen för oss verkar vara att förhandsbeskedet går igenom men att LFV kommer att överklaga. OM inte luftfartsstyrelsen hinner före med att slopa det förslag om utbyggnad av ARN som berör detta område. En djungel...
 
Var hittar man kartbilder på var denna bullerzon finns? Tänker då främst på Knivsta kommun.
 
Hemmakatten
Men VARFÖR vill man bygga hus och bo i ett bullerskadat område eller ett som i framtiden kommer att vara bullerstört? Arlanda kommer ju knappast att försvinna och kommer dessutom med stor sannolikhet att utökas. Har själv tidigare bott inte så långt från Brommaflyget och det var ingen höjdare. Om man bygger nytt vill man väl bo i ett någorlunda lugnt och tyst område och dessutom planerar man väl att bo länge i nya huset. Att då riskera bullerstörningar, avgasutsläpp och kanske även att huset minskar i marknadsvärde vartefter Arlanda byggs ut skulle då inte jag riskera.
 
Tänker man som du får man genast lägga ner områden som Knivsta/alsike, Upplandsväsby, Vallentuna, Märsta och andra områden i närheten eftersom det kanske kan bli tal om bullerområden.
Får göra en död zon runt hela arlanda i förebyggande syfte.
Anledningen till att jag vill veta var bullerområdena är är just för att om möjligt undvika dessa. Tror dessutom inte att man får bygga inom dessa områden om det finns långt gångna planer på nya banor.

Man kan inte bara se Arlanda som en belastning utan ochså det som kan få ett område att växa, främst ekonomiskt. Knivsta kommun och andra kommuner runt omkring behöver verkligen Arlanda.

Precis som med kommunala färdvägar vill ingen bo granne med spåret men man bor gärna väldigt nära.

Hemmakatten skrev:
Men VARFÖR vill man bygga hus och bo i ett bullerskadat område eller ett som i framtiden kommer att vara bullerstört? Arlanda kommer ju knappast att försvinna och kommer dessutom med stor sannolikhet att utökas. Har själv tidigare bott inte så långt från Brommaflyget och det var ingen höjdare. Om man bygger nytt vill man väl bo i ett någorlunda lugnt och tyst område och dessutom planerar man väl att bo länge i nya huset. Att då riskera bullerstörningar, avgasutsläpp och kanske även att huset minskar i marknadsvärde vartefter Arlanda byggs ut skulle då inte jag riskera.
 
Hemmakatten
Här hittar du bullerområdena
http://www.arlanda.se/sv/Granne/Bullerisolering/

Jag ser inte Arlanda som en belastning, en flygplats måste få finnas. De som bor där idag måste få och får hjälp med ljudisolering av sina hus. Däremot måste man ju inte nödvändigtvis bygga nytt inom bullerzonen.
 
Vi fick en bullerzonskarta från Knivsta kommun. Har tyvärr inte hittat någon på nätet. Ring till Bygg&Miljönämnden och be snällt, så hjälper de till.

Anledningen till att vi vill bygga där vi vill är att vi känner till området väl och vet i vilken utsträckning det bullrar. Jag kan säga att det kommer ju inte i närheten av att bo i stan som vi gör nu.
 
Anledningen till att man inte får bygga inom "buller gränsen" är att om man bygger där och (kanske inte du)men nästa ägare klagar på bullret.
Då måste LVF gå in och ljuddämpa det huset.

Detta var iaf det svar jag fick av en kille på LFV som hade detta som sitt jobb(att just bedömma om det fick byggas eller inte)
 
Det här med överflygningar ska man inte ta lätt på.
Vi bodde i centrala Väsby när, sommaren 2004, Arlandas bana 3 togs i bruk. När vindriktningen var sådan att 3:an användes för landning passerade planen nästan rakt över oss på 600 meters höjd. Bullret var sådant att det inte gick att tala i telefon utomhus medan plan passerade, vilket de gjorde med två-tre minuters mellanrum. Utemöblerna blev grå av sot och krävde ständig avtorkning.

Klart att flygplatsen måste få finnas och Arlanda betraktas också planeringsmässigt som ett riksintresse. Av den anledningen ska man inte vänta sig alltför mycket hänsyn från LFV:s sida, visserligen vill de väl inte göra det värre än nödvändigt för de boende men de prioriterar av begripliga skäl att fullgöra sitt huvuduppdrag, nämligen att säkra flygtrafiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.