Hej.

Vi är ett par i Nyköping som går i husbyggnadstankar.
Min mor sitter inne på en hel del mark och hon är villig att stycka av en del som gåva till mig.
Denna + eget arbete hade vi tänkt använda som kontantinsats vid bolånet sen.

Men en dag i sänder.. Vi måste ju börja någonstans och då får vi ju börja med avstyckningen.

Fakta om tomten:
Landsbyggd.
3 st "närmare" grannar.

Följande punkter är sånt som jag vet vi måste ta itu med:
Kolla med banken om vi får byggkredit.
Undersöka om marken är lämplig att bygga hus på.
Kolla med kommun om bestämmelserna för detta område.
Kolla vad grannarna säger.
Kolla upp hur servitutet skulle se ut. (grusväg ut till landsväg)
Ansöka om förhandsbesked på bygget.
Ansöka om avstyckning.
Låta någon värdera tomten så att vi vet hur mkt våran "kontantinsats" blir.

Har jag glömt något?
Vilken ordning skall jag ta allt i?
Kan det bli på tal om mer servitut än väg? Tex vad?
Vem skall värdera tomten?
Ja tips och trix mottages tacksamt.

Tack på förhand.
MVH Linda
 
Det första du ska göra är att ringa till kommunen om att bygga där du tänkt dig.
Du behöver kolla upp avloppsfrågan ordentligt - också med kommunen.
Att kolla med grannarna behöver inte vara nödvändigt ur ett juridiskt perspektiv, är det det så administrerar kommunen det vid handläggningen av ditt bygglov. Men självklart kan det vara bra för framtida grannsämja.
 
Hej!

Jag är i samma situation:)

Min morfar har gett mig OK att stycka av en bit tomt och bygga, jag har lämnat in ansökan om förhandsbesked till kommunen (fått ett muntligt ok) och inväntar ett skrfiligt svar. Jag fick även åka ut till tomten tillsammans med miljönämnden på kommunen (tomten ligger utanför detaljplan) och dom ville veta hur jag tänkt lösa V/A, jag förklarade var jag tänkt placera trekammarbrunnen och vatten via servitut och det var inga konstigheter.

Har även haft en mäklare på tomten och visat honom vilket hus vi skall bygga samt standard på detta och han kunde sedan ge mig en värdering som jag visar för banken, inga problem att använda tomten som "topplån" efter denna värderingen.

Pratatde med lantmäteriet idag och efter att man fått ett OK på förhandsbesked så kan man skicka in ansökan om avstyckning, det tar ca 16 veckor att få tomten avstyckad, så där sprack planerna att börja bygga innan årskiftet.

Någon som vet om man kan börja bygga innan tomten är avstyckad?

Man kanske kan skriva ett kontrakt med nuvarande tomtägaren (morfar) ?

/Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.