Vad är det som gäller om man vill stycka av en tomt?? Jag har en tomt på ca 850kvm och grannen en på ca 2000kvm. Finns det möjligheter för mig att köpa en bit av grannens tomt hur som helst??
Helt grön inom området ??? ::) ;D
 
Det finns massor skrivet om detta på forumet. Använd sökfunktionen.

Generellt sett är det nog inget problem. Lantmäteriet gör denna justering efter en ansökan. Är din tomt inte bebyggd kanske ni måste söka förhandsbesked huruvida det lämpar sig att bygga där men det är en annan femma.
 
Kolla med din kommun och Lantmäteriet. ;)
 
Vad finns det för kostnader i att stycka en tomt?
 
- Ev. förhandsbesked ca 5000 kr.

- Lantmäteri ca 15 000,

- Lagfart på nya tomten x kr (1,5% av köpeskilling eller taxvärde +825 kr).

- Ev bygglovskostnader Y kr

- Ev Pantbrevskostnader om du behöver ta lån.

Ev = Eventuellt - kanske inte du drabbas av alls.

 
Tackar för detta ;D
 
kristian_le skrev:
Vad är det som gäller om man vill stycka av en tomt?? Jag har en tomt på ca 850kvm och grannen en på ca 2000kvm. Finns det möjligheter för mig att köpa en bit av grannens tomt hur som helst??
Helt grön inom området ??? ::) ;D
Hej kristian_le,

vore det inte enklare (och billigare) om ni bara bytte
tomter med varandra.

Inga avstyckningskostnader, inget meck.

Bara en fundering

KoW
 
Hemmakatten
Kommunen måste godkänna en avstyckning. Sedan måste Lantmäteriet kalla in. Vår nyligen gjorda avstyckning kostade 47.000kr (säljaren betalade) Därefter gjordes en justering av gränsdragning (flyttning av tomtgräns. Detta kostade ytterligare 26.000kr (säljaren betalade)

Det låter som om ditt fall, kristian_le är en korrigering av gränsdragning. Man får faktura från lantmäteriet som är en statlig myndighet.
Kolla med lantmäteriet i första hand. De kan alla turerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.