Jag vet att det finns ett antal liknade trådar...
Men en ny skrivdragare skall införskaffas till garagbygget och de två alternativen som är på tapeten just nu är
En Metabo BS 14.4 LI från Bauhaus för 1695 riksdaler eller en Kress 10.8 V från Swedol för 1650 riksdaler
Bägge med Lithium Ion batterier och bägge tämligen lätta.
Har aldrig hört talas om Kress så det kan ju vara ett stolpskott ?!
Vad är era erfarenheter och rekomendationer ?

Råd önskas och då inom denna prisklass.
 
Scout skrev:
Jag vet att det finns ett antal liknade trådar...
Men en ny skrivdragare skall införskaffas till garagbygget och de två alternativen som är på tapeten just nu är
En Metabo BS 14.4 LI från Bauhaus för 1695 riksdaler eller en Kress 10.8 V från Swedol för 1650 riksdaler
Bägge med Lithium Ion batterier och bägge tämligen lätta.
Har aldrig hört talas om Kress så det kan ju vara ett stolpskott ?!
Vad är era erfarenheter och rekomendationer ?

Råd önskas och då inom denna prisklass.
Vad är det för krav du har på dragaren (typ av skruv du ska dra, antal batterier, hur mycket du kommer att skruva med den efter garagebygget, reservdelstillgång, möjlighet att köra andra maskiner på samma typ av batteri,prisklass osv)?

Jag känner inte närmare till någon av de modellerna du räknar upp, men i prisklassen så brukar AEG från harald-nyborg vara populärt. Metabo brukar göra bra grejor, kress har jag aldrig provet, men de jag har petat på har kännts ordentliga.
 
Efter garagbygget kommer den att inträda i samlingen av verktyg som behövs för husboende ;-)
För garagebygget är det mest för stommen inklusive syllen , takstolarna samt vägg och golvskivor som skall skruvas. Resten kommer jag att köra med pistol.
Bägge maskinerna kommer med två batterier och kommer troligen att räcka ett bra tag för mig men visst är det bra om det finns reservdelar.
På landet finns en AEG som jag är tämligen nöjd med men har slutat frakta maskiner emellan så det kan vara ett bra alternativ. Tyvärr så finns inget H-N varuhus i närheten.
Till lättare arbeten har jag redan en Bosch GSR 10.8
 
Mikael_L
På Jula såg jag häromdagen en blå Bosch GSR 12V för ungefär de pengarna. OK dragare.

Vore jag i dina kläder skulle jag annars vara sugen på en Durofix 10.8 ali, 0,9 kg lätt dragare som är tillräckligt stark för det mesta, men aningens långsam för att borra mycket med.

Ganska små batterier, som dock laddas på 15 minuter, så det är inte så jättestor risk att bli utan ström.

Dina armar tackar dig varje sekund när du t.ex. skruvar innertak, om du har valt en lätt maskin.

Aningens dyrare än de som du anger i din post.
 
Mikael_L
OK, har du en bosch 10.8 så blir väl durofixen lite kaka på kaka... Den har chuck ...
Nä, ägde jag en sådan bosch så blev det ingen durofix för mig ... ;)
 
H
Är väl både tuffare och miljövänligare att spika.
Eller satsa på något tryckluftsbaserat.
 
Den nya trävarukedjan XL-BYGG annonserar en blå bosch GSR 12-2 för 1049:- nu i helgen, hade jag inte haft min DW756 så hade jag slått till med en gång.

Visst ingen li-ion, men prisvärd!

http://www.xlbygg.se/hem.html
 
Rätt mycket stomme i ett garage. satsa på en slagskruvdragare så går arbetet rätt så mycket enklare och snabbare
 
Beställ en slagskruvdragare från UK. Du kommer inte att ångra dig. Som jag ser det är de omöjliga att borra och att skruva gips med, men för skruvdragning i trä så är de bättre än du kan föreställa dig.
 
Mikael_L
borstarmicke skrev:
Den nya trävarukedjan XL-BYGG annonserar en blå bosch GSR 12-2 för 1049:- nu i helgen, hade jag inte haft min DW756 så hade jag slått till med en gång.

Visst ingen li-ion, men prisvärd!

[länk]
Om GSR 12-2 fortfarande är samma modell som tidigare, så vill jag bara varna för att den har rent löjligt lågt vridmoment. Har för mig att det är nästan bara en tredjedel av GSR 12V. (Bosch egna specifikationer ur manualen).
En Meec för 179:- från Jula är väl lika stark, men givetvis sämre på andra punkter.
 
Mikael_L skrev:
Om GSR 12-2 fortfarande är samma modell som tidigare, så vill jag bara varna för att den har rent löjligt lågt vridmoment. Har för mig att det är nästan bara en tredjedel av GSR 12V. (Bosch egna specifikationer ur manualen)...
Dessutom kommer den med klenare batterier (färre Ah) och en annan (sämre) chuck. Känns lite som att Bosch har målat en grön maskin blå... inte för att de gröna är usla, men jag tycker att de skjuter sig själva i foten då de vattnar ur innebörden av en blå maskin.
 
Tar bort min rekommendation av Gsr 12-2, då jag oxå sett att det inte är nån vidare bra maskin, 2 st 1,5 ah batterier tex....den riktiga gsr12:an har ju 2st 2,6ah...
 
OK... tillbax till min fråga... Någon som har egen erfarenhet av Kress eller Metabo maskinerna eller rek. på en slagskruvdragare.
Liten maskin har jag som funkar till plattor så det är inte det viktiga
 
Vad gäller slagskruvdragare så är dessa två maskiner bland de vassaste på marknaden i sin respektive kategori:

Makita TD090DW, väger 0,92 kg och har 90 Nm

Makita BTD144, väger 1,5 Kg och har 160 Nm

BTD140 eller BTD141 är föregångarna till ovanstående maskin. Saluförs fortfarande till rimliga peng. Väger lika mycket men har mindre vridmoment. 145 Nm tror jag det är.
 
makita är kungen bland slagskruvdragarna, punkt slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.