Vi har alltid haft lite stuglukt i sommarstugan. Huset används inte så mycket och står ouppvärmd höst, vinter och vår. De äldre i familjen har inte tänkt så mycket på lukten men jag inser att lakan luktar efter en natt i stugan. Även efter en tvätt kan man känna lukten och direkt koppla den till sommarstugan.

Ventilationen har alltid varit bristfällig i stugan och har precis åtgärdats med tilluftsventiler i sovrummen och mekanisk frånluft i badrummet.

Jag funderar på om lukten går att avfärda som vanlig stuglukt eller om det faktiskt kan vara mögel? Hur avgör jag detta?

Det har tidvis varit lite fukt under huset (murad grundmur) men jag ser ingen direkt påväxt under huset.

Vad borde jag göra?
 
Jag har alltid tänkt att luftrenare är bluff. Kanske har jag fel. Vad är grejen med en fotokatalytisk luftrenare? Jag har kollat lite på Electrolux Oxygen, någon som vet om de funkar?

Jag funderar också på att fläkta ur grunden. Kan en enkel frånluftsfläkt istället för ett av de små galler som sitter där idag hjälpa till om jag drar ut luft? Minskar det lukten som går uppåt?
 
Stickan56
A Anders Johansson skrev:
Jag funderar också på att fläkta ur grunden. Kan en enkel frånluftsfläkt istället för ett av de små galler som sitter där idag hjälpa till om jag drar ut luft? Minskar det lukten som går uppåt?
Då kan det bli ännu värre. Låt ett proffs kolla grunden.

Stickan
 
Att dra luft genom grunden vår, sommar och höst när uteluften är varmare än grunden är en dålig idé. Då kommer luften att kylas ner och fukt kondenseras.
 
BigR
Du har ju fått en del tips att fundera på. Man kan lägga ner mycket möda (och pengar) på att jaga lukt. Lukt och fukt är ju ofta parhästar som fått många att börja grubbla över sina hus.

En bra luftrenare fixar partiklar i inomhusluften, typ damm och pollen. Hur små partiklar beror på filtret och hur mycket luft den kan rena beror på kapacitet, luftgenomströmning. Den största Oxygen-modellen med tilltagen HEPA 13 filtrering är ingen dålig luftrenare för allergiker, astmatiker och dammhatare i allmänhet. Men mot lukt skulle jag inte satsa på en sådan.

Sedan finns det olika joniserande/ozon/UV lösningar på vissa luftrenare som specifikt ska dämpa lukt. Jag gillar inte konceptet eftersom grundproblemet som orsakar lukt kvarstår. Just ozon är inget vidare för hälsan att vistas i och luktar i sig inget vidare.

Källan till lukten är väl klokast att hitta. Städa noggrant, dammtorka alla ytor ta ut möbler som kan vara misstänkta, åtminstone piska ur soffor och kuddar, vädra. Dölj inte med hårt parfymerade grejer när du städar.

Efter städning kan du sniffa runt, blev det skillnad? Självklart kolla husets konstruktion och inspektera skick på grund, väggar, syllar, vind etc. För konstruktion kan man lossa på lister för att göra inspektionshål under. Vissa material både inomhus och dolt i konstruktion åldras inte med heder utan börjar lukta med åldern.
 
"eftersom grundproblemet som orsakar lukt kvarstår. " Grundorsaken här är väl att huset står ouppvärmt om vinterhalvåret och det i sig orsakar fuktproblem och luktproblem som följer i dess spår. Den maskin jag tipsade om hjälper mot luktproblem utan att störa som en normal luftrenare gör för nattsömnen. Stugor som missköts med ouppvärmning luktar ngt så in i vassen om de är helt osäljbara som objekt där rivning är ända lösningen. Luftrenaren gjorde att ett hus luktade konstigt och lukten togs bort men till slut fann familjen källan till oset : en gammal apelsin....så visst är det viktigast att finna källan till problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.