Hej,

Jag har en liten stuga på tomten, 32 m2, som byggdes som sommarstuga runt 1920, är byggd som bostad, har öppen spis, el m.m. Huvudbyggnaden som vi bor i byggdes ca 1970. Stugan har ofta använts som tillfälligt boende av folk som jag haft på besök. Nu när mina döttrar blivit tonåringar och stugan kommer använas mer som permanent bostad så skulle jag vilja dra in vatten/avlopp och fixa ett badrum.

För att alla handlingar ska vara i sin ordning så skickar jag in en ny planlösning på stugan tillsammans med anmälan för vatten + avlopp. Planlösningen är i stort sett identisk som tidigare handlingar med den enda skillnaden att jag nyttjat ett litet avsnitt till badrum. Det preliminära beskedet från kommunen är:

"Enligt gällande detaljplan får bostad inte inredas i gårdsbyggnad. Den planritning som bifogats ansökan har enligt kontorets bedömning de funktioner som krävs för att utgöra en bostad varför åtgärden inte kan medges."

Så tydligen är min stuga per definition en sk gårdsbyggnad. Men rent praktiskt är den ju redan "inredd som bostad". Folk har använt den som bostad sen 1920... Jag trodde i min enfald nu när alla monterar attefallshus med vatten o avlopp att detta inte skulle vara något problem. Tydligen så är det det. Är det någon som har något tips på hur jag skulle kunna gå vidare? Jag ser att ett attefallshus är ett sk komplementbostadshus. Kan man omvandla en gårdsbyggnad till komplementbostadshus?
 
harry73
Nu vet jag inte hur man spelar detta bäst, men det verkar i alla fall som att du har fått ett beslut, och beslut går att överklaga.
Jag kan tänka mig att man kan resonera att det redan är bostad (eller fritidshus) sen 1920 och att det därför redan har bygglov (eller är så gammalt att inget bygglov behövs) och att det endast är en upprustning till modern standard.
Sen kan du också jämföra med reglerna för attefallshus, och att det hela skulle bli väldig orimlig för dig. Men det finns säkert några på forumet som har bättre ideer
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
Tack för svar. Det är än så länge endast ett preliminärt besked från handläggaren. Jag fick alternativ att lägga ner ansökan (för att slippa kostnaden) eller pröva ärendet i befintligt skick. "Kontoret kommer i så fall att föreslå ett avslag till stadsbyggnadsnämnden". Jag hoppas på som du säger att bifoga någon typ av resonemang till deras bedömning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Undra hur dom ser på en bygganmälan där du bara renoverar insidan och installerar ett badrum & kök tex? Tyvärr så kan dom se det som att ni ändrar användningsområde för byggnaden och om detaljplanen bara tillåter ett bostadshus är det lite uppförsbacke. Om ni haft indraget vattten sedan tidigare skille ni ha ett starkt bevis.
 
Troligen medger detaljplanen endast ETT bostadshus på fastigheten. Därför är det lilla huset en gårdsbyggnad eller en komplementbyggnad, inte en bostad. Och det är lite för stort för att bli "omklassat" som attefallsbostadshus/komplementbostadshus, så den vägen är också stängd.

Så du har ett problem. Som gäststuga funkar det, men som permanent bostad är det inte tillåtet. Frågan man bör rikta in sig på att diskutera med kommunen är huruvida det är OK att rusta upp/modernisera gäststugan med vatten och avlopp.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar! Det som känns något orimligt i sammanhanget är alltså då att jag kan riva hela stugan, och bygga upp ett nytt (något mindre) attefallshus och få lov att dra in vatten + avlopp. Stugan byggdes som bostad, har nyttjats som bostad, och blev godkänd att behållas i befintligt skick när huvudbyggnaden uppfördes 1970. Det står till och med "pentry" i utrymmet mellan rummen i den godkända planlösningen från 1970. Och vem i hela friden vill ha en komplementsbyggnad med en stor murstock som inte får inte nyttjas för ändamålet? Jag vet att jag ser det här bara från mina egna intressen men frågan är hur nämnden bedömer såna här fall och hur ofta de kan tänkas tänja lite på reglerna när det låter rimligare att behålla byggnaden än riva och bygga nytt? En idé kanske är att avgränsa en del av stugan som förråd så att boytan blir mindre? Men då blir ju förrådet i direkt anslutning till byggnaden... Jag funderar på att ringa till handläggaren och förklara situationen men är osäker på om jag mer stjälper än hjälper.

Som jag ser det har jag två alternativ:

* Köra på linjen att modernisera/uppgradera komplementsbyggnaden/gäststuga (det känns som låg chans att få till det)
* Spela på orimligheten i att riva en bostadsfärdig byggnad och bygga nytt attefallshus för att få dra in vatten+avlopp
 
Redigerat:
  • Gilla
snnn03
  • Laddar…
harry73
Hur funkar det med vatten och avlopp. Behöver man anmälan för det?
Jag har aldrig funderat på det, men utgick ifrån att det var OK att ansluta en extra kran ute i trädgården eller i garaget, och även brunn i garaget är inte ovanligt.
Behöver man också tillstånd för detta?
 
Att ändra i vatten- och avloppsinstallationen är en "anmälningspliktig åtgärd" i min kommun. Och när jag frågade kommunen om anmälan så ville de ha mer information om varför man vill ändra vatten- och avloppsdragningar, därför bifogade jag min nya planlösning på stugan.
 
harry73
Kan du inte göra om huset till ateljé? och begära tillstånd för pentry för att koka kaffe + liten toalett
 
  • Gilla
millhill
  • Laddar…
Den är inte "inredd som bostad", då den är en sommarstuga, inte avsedd att bo i permanent året runt. Det är väl det som är skillnaden.
 
Hur är det med alternativen till en WC? Tänker på mulltoa, kemtoa, packtoa och vad det nu finns mer.

Det löser iof bara en del av problemet, antar att man vill kunna tvätta händerna efteråt.
 
Kommunen kan knappast hindra TS från att dra in vatten och avlopp till stugan, men däremot att det blir ett permanentboende.

Därför är harry73 idé att istället kalla det för ateljé, en bra lösning på problemet. Att sedan döttrarna sover där ibland kan ju inte TS veta något om. ;)
 
  • Gilla
millhill och 1 till
  • Laddar…
Kontor borde man kunna kalla det , där finns ju alltid WC och någon typ av kök.
 
  • Gilla
millhill
  • Laddar…
Tack för alla idéer. På den tidigare planritningen från 1970 står det "arbetsrum" för de båda rummen jag har i stugan. (Jag förstår nu varför). Jag antar att jag helt enkelt får fortsätta nyttja byggnaden som kontor eller ateljé :D men ansöka om att uppgradera kontoret med vatten i pentryt och en liten WC. Det får bli att göra om ansökan lite...
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
...eller ett spa.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.