En liten stuga har reviterat (putsad) fasad, men stugan är lite ful och jag tro att den kan bli snygg med träfasad, fråga, är det dumt att ta bort den putsade fasaden och är det svårt, går den att hamra sönder och bryta loss ?? Klarar en pensioner detta
Hälsningar Tomas
 
Är den putsad från början? Eller är det rentav nåt som tillkom på senare år?
 
S Stefan1972 skrev:
Är den putsad från början? Eller är det rentav nåt som tillkom på senare år?
Troligen putsad på senare år, men vet ej, stugan står på Öland
 
Det beror ju på hur reverteringen är gjord. Om det är hönsnät som sitter på läkt är det enkelt att riva ner i stora sjok, annars om det är putsat direkt på trä får man knacka. Svårt är det nog med största sannolikhet inte.

Vad vill du ha för fasad på huset? Jag tolkar det som att det är främst estetiska anledningar till att du inte vill ha en reverterad fasad?
 
Jiji Jiji skrev:
Det beror ju på hur reverteringen är gjord. Om det är hönsnät som sitter på läkt är det enkelt att riva ner i stora sjok, annars om det är putsat direkt på trä får man knacka. Svårt är det nog med största sannolikhet inte.

Vad vill du ha för fasad på huset? Jag tolkar det som att det är främst estetiska anledningar till att du inte vill ha en reverterad fasad?
Ja, träfasad, för då är det lättare att med lite snickarglädje göra huset snyggare, hoppas jag
Hälsningar Tomas
 
Då förstår jag. Jag har bott i ett hus som var reverterat direkt ovanpå en träfasad. (läkt och hönsnät) Detta har jag sett på foton som fanns och hört från äldre grannar.

Det enklaste är nog att (om du äger huset vill säga) peta hål på reverteringen någonstans och se hur det är gjort. Det är nog inte tungt att ta ner oavsett, bara olika tidskrävande.
 
Jiji Jiji skrev:
Då förstår jag. Jag har bott i ett hus som var reverterat direkt ovanpå en träfasad. (läkt och hönsnät) Detta har jag sett på foton som fanns och hört från äldre grannar.

Det enklaste är nog att (om du äger huset vill säga) peta hål på reverteringen någonstans och se hur det är gjort. Det är nog inte tungt att ta ner oavsett, bara olika tidskrävande.
Tack för bra info
Hälsningar Tomas
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.