Skulle behöva tips på att få bort stubbar och rester av sly och mindre träd.
Vi har en stenmur som det växt mycket träd och sly i tidigare. Muren får inte förstöras eller stenar lyftas så grävmaskin går bort.
 
  • Stubbar och grenar vid en stenmur i en trädgård, behov av borttagning utan grävmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal stenmur med intilliggande stubbar och rester av träd och sly, med fokus på att bevara muren intakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om inte stenar får flyttas så är det typ ”bara” handkraft som gäller, tex
Spadar, hackor, röjsåg med röjklinga, yxa, motorsåg mm.
 
Som svar på sista frågan här så skulle jag rekommendera ogräsbekämpningsmedlet Roundup som tar död på allt men läs instruktionen först. Detta medel vill man förbjuda i Sverige som i andra länder men det är tillåtet att använda än så länge och jag vet att Byggmax säljer det. Det tar död på allt! Sen för tidigare trådar om om träd som hänger över tomtgräns osv så betala för en fastighetsbestämning(3000-4000kr) av en tomtgräns så du får du veta exakt vart tomtgränsen går och se till att företaget som utför utstakningen har med sig inmätningsprotokollet för där så ska hörn markeringar vara med. Alla människor verkar vara till salu så när jag var i tvist med en granne om tomtgränsen så ska alltid båda grannarna dela på kostnaden även om den ena parten inte vill göra en fastighetsmätning så måste båda betala. Så min granne hade fått företaget som utförde fastighetsbestämningen att flytta tomtgränsen 1 meter in på min sida av tomtgränsen 2 kvällar före vi skulle godkänna den nya fastighetsbestämningen men då ringde jag företaget dagen före de skulle komma ut och få påskriften av båda grannarna och sa att jag vill att de tar med sig inmätningsprotokollet. Samma kväll åkte företaget ut och flyttade tomtgränspinnen 0,5 meter över på tomtgränsen på grannens sida så de flyttade tomtgränspinnen 1,5 meter från där de hade satt den kvällen innan. Detta gjorde att häggen mitt på tomtgränsen stod på min sida av tomtgränsen och jag kan göra vad jag vill med den. I området jag bor i så råder girighet framför allt så här är det ingen som frågar kommunen utan alla gör och sedan betalar böter till kommunen men eftersom ingen säger något så gör alla som de vill och ingen får böter men jag har hört talas om att någon slagit in en kopparspik i något träd som skymde en annan grannes utsikt och en annan har skickat in en egen händigt ritad karta och lagt beslag på kommunens mark och fått betala för lagfarten på det kommunen äger och sen bytt marken mot annan tomt där de byggde hus och sålde för 5 siffrigt belopp. Jag har orginal kartor som troligtvis de flesta har men det kommunen inte vet bryr dom sig inte om och för att vara säker så går det att betala en pensionär som arbetade hos kommunen tidigare och tala om att lägga in ett dokument i kommunens arkiv med tidigare datum på ett bygglov som inte finns mot att han får en peng för besväret för han jobbar extra som pensionär ibland för kommunen så han har tillgång till allt hos kommunen. Så här fungerar det i Sverige så det är bara att välja tillvägagångssätt ;-)
 
Ursäkta, med fastighetsbestämning så menade jag tomtgränsutstakning av inofficiella tomtgränspinnar i trä utefter en sida av tomten och utstaknings företaget tog betalt per tomtgränspinne och jag har 1 811kvm fyrkantig tomt så de satte ut 6 tomtgränspinnar med ca 20 meter mellan varje pinne och det fick jag betal ca 3 700kr för 2010 så nu kanske det kostar lite mer.
 
Fast det bygger på att det finns någorlunda moderna gränspunkter med fastställda koordinater.

Men det har nog inget med TS ursprungsfråga att göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.