ja, var gör man av stora stubbar som blivit uppgrävda på tomten!?
grävar killen sa att det blir riktigt dyrt att köra dom till kommunens återvinning.
Dom är av dimensionen att man inte kan rubba dom för hand ens, så köra på släp har vi redan gjort med en del.
någon som har erfarenhet av detta?
 
Men privatpersoner lämnar väl gratis på ÅVC? Det är ju inga problem att köra dit lassvis med annat avfall. Om grävaren skall lämna det så kan det ju anses komma från ett företag och då får man betala. Det förutsättter förstås att du klarar att lasta av och på det själv.

Annars kan det ju vara värt att kolla med Renhållningsverket, Akka frakt eller annat åkeri vad de tar för att hämta och köra bort. Lunds renhållningsverk tror jag ivarjefall hämtar sådant mot avgift. Har dock ingen aning om vad det skulle kosta men lite kan det ju vara värt att bli av med dem och slippa slita själv.
 
Göran.W
Att få så stora stubbar bort körda blir riktigt dyrt.
Bil+kran 900-1000kr i timmen
Tipp avgiften kostar med iom det kommer med åkeri.
Finns det någon bonde i närheten hör med honom för många bönder eldar ris, stubbar och annat till valborg.
 
stubbar gräver man ner på tomten och får gratis fyllning på köpet
 
Göran.W
yxet skrev:
stubbar gräver man ner på tomten och får gratis fyllning på köpet
Nja iaf tills dom förmultnar och sjunker ihop.
 
Men hur stora är dom? Jag har sågat sönder rätt stora stubbar med motorsågen och eldat upp dom i pannan när vi eldade med ved. Ett par stora som föregående husägare sparat och haft blommor på (jättesnyggt tyckte dom men inte vi:)) grävde vi upp och la på lastbil tillsammans med lera/grus när vi grävde upp för att bygga om så dom åkte iväg med övriga fyllnadsmassor utan nån extra kostnad för det.

Fast som sagt stog jag med bara stubbar på tomten och en flera tusen kr kostnad för att köra bort dom skulle jag ägna ett antal timmar med motorsåg för att få dom tillräckligt små så jag kunde köra iväg dom själv.

Men en lastbil med kran kan väl inte kosta så otroligt mycket? det rör sej om 5-10 min per stubbe för att få upp dom på flaket och sen köra iväg dom.
 
dom är gigantiska, har slipat motorsågen 5ggr redan och det som är kvar kommer resultera i det dubbla.. minst. dom är så stora så att två man inte rubbar på dom.
Jag kollade med grävarn och han sa att det inte går som fyllnadsmassor, då det blir som göran w sa, det sjunker sen igen och förmultnar.
få upp dom på flaket är inga problem, men någonstans att tippa dom, (?) de stubbar som vi lyckades få upp på släp, tre man, och då får en stubbe plats på släpet :) då reagerade dom på återvinningcentralen i landskrona och sa att man egentligen inte får slänga stubbar där, dom skall det betalas för...
 
Göran.W
Har ni grävaren kvar så bara ner med dom under marken men gör det gärna i någon hörna där det inte stör när det sjunker eller gräv ner det under lägsta grundvatten nivån så dom alltid står under vatten för då tar det i bästa fall några hundra år innan dom förmyltnar så marken sjunker.
Det smidigaste hade varit att ta hem en stubb fräs istället för att gräva upp dom.
Men det är lite sent för det nu.
Som en tröst så titta på detta klippen http://www.youtube.com/watch?v=F7THdvAVmUc även små stubbar kan vara ett rent helv....
 
haha, 6 meter till vattnet rakt ner, och att fräsa var inget alternatiiv eftersom det ska stå ett hus på platsen. får väl bygga någonform av bullervall mot grannen :)
 
Göran.W
Bygger du bullervall som är mer än 50cm hög så måste du antagligen söka mark lov.
Få en bonde och hämta det eller gräv ner det någonstans där du inte ska bygga något eller sätta en pool för det kommer sätta sig en hel del i början.
 
Har du prövat att klyva den med kil? Brukar jag använda. Man slipper att slipa kedjan eller yxan så mycket.
 
Vi gjorde oss av med mellan 100 och 150 stubbar förra året. La dem i en stor stor (STOR!) hög och täckte den med ris och annat eldningsbart. Brann i ett par dagar. Alla stubbar försvann inte, utan vi får försöka i år igen. Minskade högen drastiskt dock!

Gäller att hitta en bra eldningsdag. Stubbarna måste vara torra, men det får inte vara för torrt i marken runtomkring. Det brinner som sagt ett tag.
 
bränski >> Var runt Landskrona bygger ni?
 
i saxtorpskogen, på stora byvägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.