Våran tomt har en del träd som vi måste ta ner, nu en liten undran vad gör man av stubbarna?
Har nämligen hört att de kan vara svåra att göra sig av med utan att de ska kosta skjortan.
Vill gärna höra hur ni andra gjort och vad det kostat för er.
Tacksam för svar :)
 
Galadriel skrev:
Våran tomt har en del träd som vi måste ta ner, nu en liten undran vad gör man av stubbarna?
Har nämligen hört att de kan vara svåra att göra sig av med utan att de ska kosta skjortan.
Vill gärna höra hur ni andra gjort och vad det kostat för er.
Tacksam för svar :)
Bränn upp dem?
 
Om nu stubbarna absolut måste bort så kan det vara kämpigt att göra det för hand. Är de stora och friska så håller de i marken utmärkt. Det finns firmor som sysslar med stubbfräsning som kan göra snygga jobb med liten åverkan på tomten. Bygger ni så tar grävmaskinen hand om dem ganska lätt.
När det gäller att bli av med dem så rekommenderar jag tippen. Alternativet är att gräva ett hål på tomten, lägga ner dem och göra gräsmatta el. likn. ovanpå. Långsiktigt är detta mindre bra då marken kommer att skjunka ihop där i takt med träets förruttnelse.
Så - kör dem på tippen!
 
...Långsiktigt är detta mindre bra då marken kommer att skjunka ihop där i takt med träets förruttnelse...
Det är sällan problem eftersom volymen under mark inte förändas nämnvärt. Det vill säga om man har fyllt ordentligt utan luftfickor.
 
Det är sällan problem eftersom volymen under mark inte förändas nämnvärt. Det vill säga om man har fyllt ordentligt utan luftfickor.
Mja, det finns ju en anledning till att man vill hålla organiska material borta när man gör husgrunder. Låt säga att ni någon gång vill sätta upp en friggebod eller gjuta fäste för en flaggstång så är det givetvis önskvärt att det inte ligger stubbar under marken just där.
 
spikmas skrev:
Det är sällan problem eftersom volymen under mark inte förändas nämnvärt. Det vill säga om man har fyllt ordentligt utan luftfickor.
Mja, det finns ju en anledning till att man vill hålla organiska material borta när man gör husgrunder. Låt säga att ni någon gång vill sätta upp en friggebod eller gjuta fäste för en flaggstång så är det givetvis önskvärt att det inte ligger stubbar under marken just där.
En nergrävd stubbe tar fruktansvärt lång tida att rutna upp då den är nergrävd o de inte finns syre.. På åkermark som är uppodlad för ca 100 år sedan kommer det fram stubbar än idag som nästan inte rutnat nånting..
 
Galadriel skrev:
Våran tomt har en del träd som vi måste ta ner, nu en liten undran vad gör man av stubbarna?
Har nämligen hört att de kan vara svåra att göra sig av med utan att de ska kosta skjortan.
Vill gärna höra hur ni andra gjort och vad det kostat för er.
Tacksam för svar :)
Jag grävde upp en och fick veta att det var miljöfarligt byggavfall som inte kommunen ville ta hand om -dvs köras till Vallentuna (8 mil) istället för lokala tippen och dumpas till priset av 800 kr/ton....

Så jag smög till lokala tippen med stubben på släpet och lade den i "slutförvaras" - dvs sådant som inte går att göra annat med ;-)

Stubbe två (vis av erfarenhet) satte vi en stubbfräs i - imponerande makapär. Det blev jättebra.

Jag har även eldat stubbar - det tar ett tag, dels är den full av lera och sten som bildar ett utmärkt keramiskt skydd efter ett tag, dels är den stor och blöt....

Slutförvara i en liten pulkabacke om du har många - få en grävskopa att ta upp dom, jag kan inte rekommendera att göra det för hand, även om det är lärorikt (lärdom av typen - "Det här misstaget gör jag inte om")

Mvh
/Angelven
 
Anlita en firma med stubbfräs, det gjorde vi. Dom fräste ner fem rejäla stubbar på två timmar..det var inte så dyrt heller..
 
Hej tack för alla svar bra att höra olika alternativ man kan göra.
Ringde idag och hörde hur mycket vår kommun skulle ha för att vi skulle få dumpa stubbarna då sa de 15kr kubiken.
Så vi ska fundera lite, det är nämligen ca 40 el 50 träd som ska ner och tas redas på.
:-/
 
Orkar man kan man ju gräva upp lite runt och på lämpligt sätt ta av röterna och sen upp med skiten bara
 
Galadriel skrev:
Hej tack för alla svar bra att höra olika alternativ man kan göra.
Ringde idag och hörde hur mycket vår kommun skulle ha för att vi skulle få dumpa stubbarna då sa de 15kr kubiken.
Så vi ska fundera lite, det är nämligen ca 40 el 50 träd som ska ner och tas redas på.
:-/

Lyckost - Ekerö säger "Det tar vi inte hand om, det är byggavfall, kör till Vallentuna!"

Orkar man kan man ju gräva upp lite runt och på lämpligt sätt ta av röterna och sen upp med skiten bara
Gådeberg, jag antar från din text att du aldrig provat ::)

Mvh
/Angelven - som aldrig gräver upp en stubbe till...
 
Vår grävare skulle ta upp stubbarna så det är jag inge orolig för men kostnaderna som det blir med bortforsling och lämningsavgift på tippen :'(.
 
I sammanhanget "bygga hus" är nog bortforsling och lämning att betrakta som fikapengar ;D

Skämt åsido, vad tar ett lastbilsflak ? 3x2x5 meter ? dvs 30 kbm a 15 kr kbm - 450 kr. Transport hamnar kanske i värsta fall på en tusenlapp per lass (gissar vilt från när jag köpt grus). Antag att en stubbe fylle 1 kbm totalt, du får då 60 stubbar på 2 lastbilar till en totalkostnad av 3000 kronor.

Det är ungefär vad det kommer att kosta när 1 hantverkare gör 1 misstag som ger er 1 dags mera jobb....

Mvh
/Angelven
 

Orkar man kan man ju gräva upp lite runt och på lämpligt sätt ta av röterna och sen upp med skiten bara
Gådeberg, jag antar från din text att du aldrig provat ::)

Mvh
/Angelven - som aldrig gräver upp en stubbe till...
Jodå men jag gräver och sliter upp dom med skotaren. ;D
Fast en lten plommon stubbe funkar också att gräva upp runt sen sen ta i med yxan.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.