Hej.
Jag läste att man kunde justera radiatorer så man får lägre retur temp till tankarna. Så jag gav mig ut på jakt med en ir Termometer och skulle börja justera men hur mycket jag än skruvar in dom så bli inte tempen lägre. Har säkert Skruvat in vissa 1cm. Gav mig där så dom inte trillar ner. Dom gick väldigt lätt att skruva, är det nån packning som kan ha gått sönder?
Tempen på de flesta var 33 grader
1390161907409.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Returventilen som du skruvar på ska du kunna dra i botten. Det är det som är funktionen.

Vad har du för termostat på radiatorn?
 
Så dom kan inte trilla ner i röret?

Det är några konstiga. Vi har köpt huset för 3 månader sedan å den förra ägaren har satt dit några konstiga termostater som inte fungerar. Stiftet tar inte i justerkolven i termostaten. I ett element har jag fått sätta en spik på 2 mm så jag kan skruva ner det :) jag shuntar alltid så vi har ca 21 grader inne.

Tror de som bodde här inne hade shuntstyrning men tog med sig den. Det är bortskrapat färg runt shunten samt att man ser att en kabel har varit dragen från pannan till köket. :)
 
Vad har du för fart läge på cirk pumpen ut från tankarna till raddarna?

mvh
 
Anton Rönnkvist skrev:
Så dom kan inte trilla ner i röret?

Det är några konstiga. Vi har köpt huset för 3 månader sedan å den förra ägaren har satt dit några konstiga termostater som inte fungerar. Stiftet tar inte i justerkolven i termostaten. I ett element har jag fått sätta en spik på 2 mm så jag kan skruva ner det :) jag shuntar alltid så vi har ca 21 grader inne.

Tror de som bodde här inne hade shuntstyrning men tog med sig den. Det är bortskrapat färg runt shunten samt att man ser att en kabel har varit dragen från pannan till köket. :)
OK. Det låter som om du skall se till att dina termostater funkar först, innan du ger dig på med strypning. Eftersom du har tvårörssystem så ger en strypning inte så mycket ändå. (Kan göra att en större del av radiatorn blir varm vid samma effekt, och att systemet svänger in fortare när det helt plötsligt ställs högre krav på värme, men det är ungefär allt.) Din returtemperatur styrs av hur varmt vattnet är in samt hur stor effekt du tar ut (alltså flöde och tid i radiatorn), och termostaten styr det pss.

Detta naturligtvis om du har tänkt att använda termostatstyrning.
 
Jag kör pumpen på läge 1. Tack för länken. Ska ta mig en titt. :)
 
Igår då jag la mig så började jag fundera.

Om man stryper in alla element så vattnet stannar längre i elementen borde inte CP, n ta stryk då? Den får ju ström för att snurra en viss fart och stryper man systemet borde man väl bromsa upp den och den slits mycket hårdare?
 
Nja, det är nog inte mätbart, tar nog många år. Däremot är det viktigt att det finns flöde genom pumpen för bl.a kylningens skull.
 
En pump tar sällan skada av att gå mot stängda ventiler. Shuntar du ut lämplig temp så kommer det sällan vara helt stopp. När det gäller kylning av pumpen så tror jag snarare att vattnet värmer pumpen än kyler den.. De flesta pumpar är klassade för 110grC och det får man aldrig även om pumpen går mot stängd ventil ett helt år..

Du kan lugnt köra på med din pump, den dag den pajar köper du en tryckstyrd.
 
Värre är i så fall att ventiler kan stå och tjuta. Det är bättre att köra dem med mindre tryckfall. Sedan så kan trycket i din framledning bli högt, och det kan ju leda till läckage osv, samt att trycket växlar mycket beroende på hur mycket värme du vill ta ut.
 
Anton Rönnkvist skrev:
Om man stryper in alla element så vattnet stannar längre i elementen borde inte CP, n ta stryk då? Den får ju ström för att snurra en viss fart och stryper man systemet borde man väl bromsa upp den och den slits mycket hårdare?
Det är en centrifugalpump, vilket innebär att den faktiskt går lättare och snurrar fortare när man stryper flödet.
Om du har någon ventil som hela flödet går genom någonstans efter pumpen kan du testa att strypa där, så slipper du vara och skruva på varje radiator.
Det brukar även gå att minska varvtalet på pumpen med en dimmer för induktiva laster. Hittar inte den jag sett på Clas Ohlson nu, men något i den stilen:
http://www.ebay.com/itm/1000W-Adjus...740?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58aa81592c
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.