Har inför vintern börjat kontrollera systemet och de senaste veckorna motsvarar inte rörens temperatur efter cirkulationspumpen framledningstemperaturen.

Golvvärme i källare och radiatorer på ovanvåningen. Golvvärmen är LK system som säger att den får 23 grader in och likaså radiatorer efter manuell mätning.

Är det ngn inställning som jag missat? Ska inte röret efter cirkulationspumpen motsvara framledningstemperstur?

[IVT AIRX med E15 innemodul]
 
  • Digital display av ugn med temperaturinställningar, klocka, och datum på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar, ventiler, manometer, slangar, installationssystem. VVS-teknik, under en takyta, inomhus belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på maskin, skuggor på vägg, kablar upptill, möjlig källarförrådsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på golvvärmeshunten och dess termometrar?
Bild på golvvärmefördelaren och dess termo.etrar?

Var på radiatorn har du mätt?
Hur mätte du och med vad mätte du?

23⁰C i framledningstemperatur till radiatorerna låter lite lite.


Vi har just nu 32⁰ i framledningstemperatur ut från fjv-centralen till radiatorerna, å vi har 10⁰C utomhus. (Högtempertursystem)
Golvvärmen i badrummet håller 24⁰.
 
Mätte vid den röda pilen ovanför pannan, men golvvärmen har jag inte mätt. Bara noterat värmen på termometrarna.

Är lite konfunderad över vart värmen tar vägen eller som frågeställningen om det stryps någonstans.
 
  • Värmeinstallation med manifold, termomotorer, cirkulationspump, mätare och kopparledningar i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar, ventiler, anslutningar, mätare, värmeinstallation, värmesystem, underifrån perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vad för termostater och hur mätte du ovanför pannan?
Beroende på vilken termostater man valt så gäller det att mäta på rätt sätt, för hur man mäter kan spegla den temperatur man får.

Ingen av de fyra termometerna på gv-shunten/-fördelaren visar inkommande/utgående temperatur till/från gv-susyemet.
Två visar temperaturen till gv-slingorna, två visar temperaturen från gv-slingorna.
Men det verkar som att det äe alldeles för högt flöde genom gv-slingorna.
Du har nämligen mer eller mindre samma temperatur på framledningen som returen, det ska vara 5-7⁰ i difftemperatur på golvvärmen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Med vad för termostater och hur mätte du ovanför pannan?
Beroende på vilken termostater man valt så gäller det att mäta på rätt sätt, för hur man mäter kan spegla den temperatur man får.

Ingen av de fyra termometerna på gv-shunten/-fördelaren visar inkommande/utgående temperatur till/från gv-susyemet.
Två visar temperaturen till gv-slingorna, två visar temperaturen från gv-slingorna.
Men det verkar som att det äe alldeles för högt flöde genom gv-slingorna.
Du har nämligen mer eller mindre samma temperatur på framledningen som returen, det ska vara 5-7⁰ i difftemperatur på golvvärmen.
Ok. Nga termostater har vi inte utan jag tog och höll handen på avlämnande värmerör från pannan vid en första kontroll. Det borde genererat värme vid 35 grader men röret var kallt. Mätte sedan med en vanlig digital termometer på röret som visade 23 grader.

Gjorde sedan likadant på ingående rör till golvvärmen som också visade låga värden i relation till noterad framledningstemperatur. Temperaturen på inkommande rör var samma som termometrar visade.

Visst skulle jag kunna försöka ändra flödet. Hur jag nu än gör det men om det bara kommer in tjugo grader till gv-slingor kan jag inte se hur det ökar värmen till 35 som framledningstemperaturen är 😔
 
Antingen är en ventil på utgående/inkommande ledning till pannan stängd så att det inte kan cirkulera något vatten.

Eller så står huvudcirkulationspumpen.
Har cirkulationspumpen varit avstängd under sommaren?
Då kan pumphjulet/axeln fastnat.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Antingen är en ventil på utgående/inkommande ledning till pannan stängd så att det inte kan cirkulera något vatten.

Eller så står huvudcirkulationspumpen.
Har cirkulationspumpen varit avstängd under sommaren?
Då kan pumphjulet/axeln fastnat.
Har varit noga med att ha haft cirkulationspumpen igång över sommaren och när jag vrider på hastigheten så hör jag hur den går upp i varvtal.
Mitt stora bekymmer är att jag inte förstår att röret som är 10 cm från centralen vid tryck mätaren är kallt (ja eller svalarare än uppmätt temp på pannan). Röret borde generera framledningstemperaturen kan jag tycka. Sedan att det sjunker nga grader ut i systemet är jag OK med.
Kan det finnas ngn inställning i pannan som inte skickar ut värmen? Röret till varmvattenberedaren är varmt.
 
Kan det vara växlingsventilen som inte växlar mellan tappvatten & värme?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kan det vara växlingsventilen som inte växlar mellan tappvatten & värme?
Bra tips!
Jag tycker att inställningarna är som de varit tidigare men det tåls definitivt att se över.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kan det vara växlingsventilen som inte växlar mellan tappvatten & värme
Sitter den fysiska ventilen lättillgänglig för att se över? Går den fysiska ventilen att motionera på ngt sätt?
 
VV-växlingen står på tidsstyrd. 30min vatten och 45min värme.
Framledning på 25 grader men rör till element iskalla och rör till varmvattenberedare varmt.
Displayen säger att den värmer element men känns snarare som den värmer vattentanken när rören inte speglar inställningarna 🙄
 
Ett foto på växelventilen är bra, dom brukar bråka lite med att fastna i VV-läge.
 
Efter att ha läst tidigare inlägg så jag också uppfattat att växelventilen kan trilskas lite. :(
När jag tagit av frontpanelen möts jag endast av en stor frigolit box tyvärr och ingen ventil i sikte. Förmodar att växelventilen är väl inboxad bakom.
 
P Pandre skrev:
Efter att ha läst tidigare inlägg så jag också uppfattat att växelventilen kan trilskas lite. :(
När jag tagit av frontpanelen möts jag endast av en stor frigolit box tyvärr och ingen ventil i sikte. Förmodar att växelventilen är väl inboxad bakom.
Har tittat på manualen, den ska sitta uppetill i VP vänster. du får försöka öppna upp för att se den.
Har du manualen, annars finns den här, sidan 8 om du inte har en tank bredvid och sidan 9 med tank.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/airmonduleinst.pdf
 
  • Gilla
Pandre
  • Laddar…
Finns ingen möjlighet att (iaf inte för mig) att ta mig in till ventilen. Frigolit boxarna sitter som berget.

Testkörde systemet genom att sätta värmekurva på 30 grader vid alla utomhustemp. Då körde maskinen igång till framledningstemperatur 53 och vid nga korta sekunder blev element röret varmt för att sedan nu vara iskallt igen. När den nådde 53 stängde pumpen av och gick ner till framledningstemperatur 22.

Beter sig på ett sätt den inte gjort tidigare då den innan hållet en jämn framledningstemperatur när jag valt en nivå 😒
 
  • Uppvärmningssystem med pannor, rör, och värmeväxlare i ett pannrum eller teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.