Hej.
Då jag inte vill strypa denna radiator på termostaten så undrar jag vart jag stryper denna på returen?
 
  • Radiator ansluten till vägg med synlig termostat och returledning i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vit radiatoranslutning på golv med synlig strypskruv för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på toppen av en vit radiator med fokus på ventilen för strypning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att det inte går, de finns ingen ventil på retursidan såvitt jag kan se på bilden.
 
D Dilato skrev:
Det ser ut som att det inte går, de finns ingen ventil på retursidan såvitt jag kan se på bilden.
Exakt. Det är samma på en annan radiator (dessa två blir oerhört varma och de är troligtvis kopplade till ett gammalt tryckkärl på vinden). Jag får väl helt enkelt ha väderläge på fönstret, tills jag i sommar har rett ut hur min tvårörs-system går. ;)

Edit; Det bör ju dock finnas en returstrypning för dessa två radiatorer, kanske på vinden?
 
Kanske ventilen har förinställning under pack-boxen? Då kan man strypa in den där.
 
J Josth skrev:
Kanske ventilen har förinställning under pack-boxen? Då kan man strypa in den där.
Inte omöjligt. Då måste jag tömma systemet alt. hitta en avstängning? Jag MISSTÄNKER att dessa två radiatorer är en separat slinga, nämligen. Ena radiatorn som blir varm har sitt tillflöde från vinden sedan går returen vidare mot en stora varma radiatorn i sovrummet.
 
Detta är den ”lilla” radiatorn som ni ser har flöde från vinden (?) och jag tror returen är matningen till radiatorn i sovrummet. Denna lilla har ej heller någon strypningsmöjlighet på returen.
 
  • Radiator med rör som leder upp till taket utan synliga strypningsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator utan strypningsmöjlighet med synliga röranslutningar mot vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förinställningen skall gå att ändra utan att skruva bort insatsen och släppa ut något värmevatten. På t.ex. Danfoss är det en ring man justerar som syns efter att man tagit bort termostaten och MMA tar man även bort packboxen och skruvar med en lagon stor skruvmejsel eller MMA förinställningsverktyg.
 
J Josth skrev:
Förinställningen skall gå att ändra utan att skruva bort insatsen och släppa ut något värmevatten. På t.ex. Danfoss är det en ring man justerar som syns efter att man tagit bort termostaten och MMA tar man även bort packboxen och skruvar med en lagon stor skruvmejsel eller MMA förinställningsverktyg.
 
  • Närbild på en radiatorventil monterad på ett rör med vitmålad vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en demonterad termostatventil med synlig mekanism och gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JD1170E skrev:
Hej.
Då jag inte vill strypa denna radiator på termostaten så undrar jag vart jag stryper denna på returen?
Ser ut som du har självcirkulationssystem och på dom radatorerna brukar det inte sitta justering på returen men på dom kan du justera på själva radiatorventilen(termostaten) för det påverkar inte ditt flöde så mycket att du börjar få problem med själva värmepumpen.
 
V växelventil skrev:
Ser ut som du har självcirkulationssystem och på dom radatorerna brukar det inte sitta justering på returen men på dom kan du justera på själva radiatorventilen(termostaten) för det påverkar inte ditt flöde så mycket att du börjar få problem med själva värmepumpen.
Tack för svar.

Har du lust att berätta hur du ser att jag har ett självcirkulationssystem? Jag har alltså minst 2 slingor i min radiatorkrets? För på de andra radiatorerna så har jag strypning på returen. Då monterar jag tillbaks termostaten i sovrummet och reglerar till behaglig temperatur med gott samvete? Vill inte försämra flödet på min BVP.
 
Termostaten är fabrikat TA så det borde vara TA ventiler då. Är inte säker på hur förinställning görs på dessa. Eventuellt sitter det förinställning under packboxen som på MMA.
 
J JD1170E skrev:
Tack för svar.

Har du lust att berätta hur du ser att jag har ett självcirkulationssystem? Jag har alltså minst 2 slingor i min radiatorkrets? För på de andra radiatorerna så har jag strypning på returen. Då monterar jag tillbaks termostaten i sovrummet och reglerar till behaglig temperatur med gott samvete? Vill inte försämra flödet på min BVP.
Misstänker att ditt hus är byggt på 1930 typ och var vanligt att man körde självcirkulation och det är nog orginal dom 2 slingorna du ser på dom feta radiatorerna.Orginal som sagt kördes det nog minst 80-60 system och med vedeldning och på så sätt cirkulerade systemvatten av själva trycket i systemet och man behövde inte cirkulationspump.När du nu kör VP så har du ett trögt system och försöka justera värmen med en termostat blir nog inte så effektivt pga trögheten i systemet. Skulle sätta dit ett manuellt vred istället och hjälper inte det får du sätta dit manuella vred på slingan för byt inte ut dom feta raddarna.
 
V växelventil skrev:
Misstänker att ditt hus är byggt på 1930 typ och var vanligt att man körde självcirkulation och det är nog orginal dom 2 slingorna du ser på dom feta radiatorerna.Orginal som sagt kördes det nog minst 80-60 system och med vedeldning och på så sätt cirkulerade systemvatten av själva trycket i systemet och man behövde inte cirkulationspump.När du nu kör VP så har du ett trögt system och försöka justera värmen med en termostat blir nog inte så effektivt pga trögheten i systemet. Skulle sätta dit ett manuellt vred istället och hjälper inte det får du sätta dit manuella vred på slingan för byt inte ut dom feta raddarna.
Tack för svar. Ska jag strunta i att sätta termostat för att dra ner värmen i sovrummet och istället ha vädringsläget på fönstret? Jag har tagit bort samtliga termostater och har fullt flöde. :D Vill absolut inte försämra flödet i min slinga för BVP.
 
Redigerat:
J JD1170E skrev:
Tack för svar. Ska jag strunta i att sätta termostat för att dra ner värmen i sovrummet och istället ha vädringsläget på fönstret? Jag har tagit bort samtliga termostater och har fullt flöde. :D Vill absolut inte försämra flödet i min slinga för BVP.
På dom FETA raddarna behöver du inte oro dig om du justerar på termostaten och skulle du bli nöjd så behöver du inte byta utan bara prova.
 
V växelventil skrev:
På dom FETA raddarna behöver du inte oro dig om du justerar på termostaten och skulle du bli nöjd så behöver du inte byta utan bara prova.
Okej, tack. Jag har även två små raddisar samt ett större på övervåningen. De två små har jag strypt helt på retur och det stora (även den är fet) har jag strypt delvis. Varmare har vi nu på nedervåningen. Av någon anledning så har den förra ägaren tagit bort en radiator 22mm rör . Kan jag köpa ny radiator och koppla på den utan problem med flöde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.