Hej!

Vi bor i en villa på landet, med egenborrad brunn, ca 60m. Allt rörmockeriarbete gjordes av en rörmockare vad gäller vårt VVS system. Nu 8-9 år senare upptäckte jag att vi saknade vatten i huset, och lokaliserade felet till vår hydropress.

Hydropressen är av modell stående, 60 l. Jag tror den heter Elon LT-60. Det magiska med den är att inflödet sker undertill och utflödet ovantill, men att i utflödet sitter en kraftig strypning. Det anslutande röret på sekundärsidan har ytterdiameter ca 12-15 mm, emn det sitter en strypning precis i tryckkaggens övre kant. Strypningens diameter är ca 3 mm.

En kompis gissade att rörmockaren hade kopplat fel, för ovansidan var "nog" bara avsedd över ett övertryckskydd/manoneter etc.

Jag har alltid dragits med lite dåligt tryck när flödet ökar trots att hydropressens arbetsområde är ca 2.2 - 3.8 bar.

Ge mig lite synpunkter på om en stående hydropress ska innehålla en strypning, och om man normalt leder vattnet genom hydropressen, eller väljer att bara låta kaggen vara ett trycksatt kärl.

PS. Problemet jag drabbades av för ett par dagar sedan var att "något" hade täppt igen utloppet, förmodligen alldeles vid strypningen. DS

mvh
/Lennart
 
är det en hydropress så skall inte vattnet ledasigenom den ......den skall vara kopplad på ett stick på inkommande vatten.....................på toppen brukar de vara en nippel för att fylla på luft
 
Tack för det!
Det är en hydropress vad jag kan förstå, för en hydropress består av en trycksatt kagge med en luftfylld gummiblåsa inuti. Jag hade fel om märket. Den verkar heta Elo. Namnet LT-60 är jag osäker om.

El_-micke skrev:
är det en hydropress så skall inte vattnet ledasigenom den ......den skall vara kopplad på ett stick på inkommande vatten.....................på toppen brukar de vara en nippel för att fylla på luft
 
Det verkar ju som en helt absurd inkoppling... jag tycker det låter osannolikt att det över huvudtaget skulle vara en hydropress? En sådan ska fungera genom att vattnet trycker en gummihinna uppåt, detta ska motverkas av ett lufttryck på ovansidan. Om det verkligen är en hydropress du har så borde denna ha skadats av den felaktiga användningen. Annars är den förmoligen konstruerad på ett helt annat sätt än "normalt"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.