Vad är lämplig tempdif i ett radiator system?
Jag provade att strypa min krets ganska hårt.
Temp dif 10°C vid -15ute.

Kl 18.00 tog jag bort strypningen. Ni kan se vilken skillnad det gjorde.

Och vad är lämpligt i en golvvärmeslinga? Vilken tempdif skall man ligga på där?
 
  • Capture.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var har du strypningen? Vid de enskilda elementens retur eller hela kretsen efter pumpen eller på system returen?
 
På system returen. Jag har inga strypmöjlighet på elementen
 
Mina erfarenheter av att strypa returen är att det kan bli ojämn värme på de olika elementen. Har du upplevt detta.
 
Nja jag har inte kollat så noga. Fast frugan har klagat på att det har varit lite kallt ihuset.
Jag har försökt att förklara att det är viktigt med låga retur temperaturer från radiatorerna för att få en bra skiktning i ackumulatortanken men hon lyssnar inte.:mad:;)

Jag skall stypa kretsen i kväll och kolla med ir pickan om det skiljer mycket på elementen
 
Redigerat:
Jag gjorde ett liknande exprement och då hade jag en del kalla element. Tror att det kan bli något lurt med tryckfallen över elementen. Det blir ju liken tryckskillnad mellan stigare och retur. Nu har jag strypt stigaren istället och tycker att jag får bätte effekt av detta. Kan ju vara värt att testa för dig som har fin logg utrustning.
 
Jag försöker också få till större tempdiff genom att strypa systemreturen men de bästa jag fått är en diff på 6 grader så dina 10 är ju inte så illa. De sägs att om man stryper returen så får man ha högre framledningstemp än man hade innan annars blir de kallare i huset.
 
vid -15 har jag 65 fram och runt 31 på retur
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
ichgary skrev:
vid -15 har jag 65 fram och runt 31 på retur
Hur stryper du? På retur ledningen eller vid elementen?
 
Både och.. CP på lägsta fart, strypning på returen och injusterad förinställning på alla radiatorer.
 
Man borde ha en cirkpump som man kan styra varvtalet på.
Finns det?
 
Redigerat:
En fråga. När man har så varmt som 65 blir det väll en väldigt stor skillnad på hur elementet känns upptill och nertill.. Vill man inte ha det så jämt temperatur som möjligt samt en temperatur som funkar att ta på med handen?
Hur brukar man göra här ?
 
Jag kör också med en liten strypning på returen. Radiator diff ligger på ca 8grader vid -10c ute. Golvvärme diffen brukar ligga på endast 1-2grader (Kör på låg hastighet på pumpen, ingen strypning)
 
Man ska komma ihåg att strypningen är inte nyckeln utan flödeshastigheten. Man vill redusera flödet så att vattnet hinner kyla ner sig till en låg nivå i radiatorn. Jag tycker att det är lämpligt att sänka hastigheten på pumpen samt eventruellt strypa flödet på stigaren efter pumpen så man får ner flödet sen kan man även strypa på radiatorreturen så motståndet blir lika över samtliga element i ett två rörs system
 
@Anders

Vad har du för radiatorer (storlek & typ), titta gärna på Felllingsbro där finns excelfiler för värmeavgivning vid olika storlekar och temperaturer (länken finns bl.a nånstans här på forumet).
Vad har du för radiatorventiler?
Sitter det en koppling med en stor blindmutter (lock) på returen ifrån radiatorn?

@Johannes
Om man vill ha hög framledning & lågt flöde / eller låg framledning & högt flöde
- en fråga om hur radiatorerna är dimensionerade
- typ av värmekälla

Men man kan INTE ha låg framledning & lågt flöde, eftersom radiatorn då inte kommer kunna avge avsedd mängd energi! Naturlagar har vi svårt att manipulera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.