Hej!

Jag har köpt ekfanerad mdf och tillhörande kantband som stryks/värms på med strykjärn.
Undrar om ni har några tips på bästa tillvägagångssätt? Några särskilda fallgropar? Vilken värme på strykjärnet?
De är ju rätt slingriga historier, de här banden, som ska hållas i rätt läge och hamna på rätt ställe...
 
För att kantbandet skall hamna rätt brukar jag rulla ut det över kanten det skall limmas på, och sedan fixera det på några punkter med blå maskeringstejp så att det sticker ut ungefär lika mycket på varje sida. Kan vara bra att vika ena ändan på tejpen så att man enkelt får tag i den sen när man stryker (jag tar alltså bort dem efterhand när jag stryker).

När det gäller värmen brukar jag köra med två prickar på strykjärnet om kantbandet är gjort av melamin. Om det är gjort av fanér brukar jag höja till tre prickar. Men det är ingen exakt vetenskap... har du en bit kantband över så testa först på en spillbit.

Innan limmet har torkat bör du gå över kantbandet med en rulle för att trycka ner det ordentligt mot skivkanten. Det finns speciella rullar för detta, men en brödkavel funkar också.
 
  • Gilla
mait85
  • Laddar…
Mycket bra tips du, tack för det!
Överflödet av band på sidorna, i mitt fall ca 4.5 mm per sida, skär du bort det med kniv eller? Mina band är av fanér.
 
Jag har en hyvel avsedd för ändamålet. Någon gång har jag kört med kopierstål i fräsen. Om du fräser så kör baklänges för att minska risken att kanten fnasar sig. Man skall tänka sig för innan man fräser på "fel håll", men det är i princip riskfritt med ett tunt kantband.

Eftersom jag har andra medel att tillgå har jag faktiskt aldrig testat att skära med kniv, annat än att justera små misstag. Det borde funka att "hyvla" med en vass kniv. Tänk på fiberriktningen och vinkla kniven så att den skär ner i kantbandet. Övning på testbit är nog att rekommendera.
 
Jag lånade en sådan när jag kantade några skivor, kanske samma som bygga_bo har:
http://www.theofils.se/produkt/Kantlisttrimmer-AU93--27189.aspx?ac=17059

240 Kr ink moms är inte alltför blodigt men det går säkert lika bra med en ordentligt vass kniv och lite försiktighet, speciellt om det gäller något enstaka jobb. Även med specialverktyget så måste man ha koll på fiberriktningen så att man inte fläker upp kantbanden, märkte jag.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Stämmer jac, det är en Virutex jag har. Men min är grönaktig, så den är nog lite bättre ;)

Bra poäng, fiberriktningen måste man ha koll på oavsett hur man skär/hyvlar.

Om fibrerna löper snett brukar jag dela på hyveln och köra en sida i taget. Annars blir det fel på ena sidan.
 
Ok. Polerar nog upp eggen på moraslöjdkniven och testar så. Eller kanske ett nytt blad i mattkniven. Det är bara några meter och har inga fler liknande projekt i pipeline, så testar utan specialgrejer.
 
Under förutsättning att du har tillräckligt med kantband så kör några testbitar först för att se hur det känns och beter sig både med strykningen och trimmningen. Jag körde en eller två testmetrar och det hjälpte för att få bra resultat i slutänden. Angående kniv så hade jag nog satsat på något tunt, en skalpell eller en liten brytbladskniv med nytt blad borde gå utmärkt.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Jag brukar börja med (om det är så att bandet är alldeles för brett) att klippa bandet i slutlig bredd + ca 1mm per sida. Det är bara bökigt om man har för mycket överhäng kvar efter man strykt på det. Efter påstrykning kör jag lilla stöthyveln till det bara är lite lite fnas kvar och sen sista tiondelen med 220 sandpapper, i slipriktning "snett ner över kanten", detta tar bort sista fnaset och överflödiga limrester som letat sig utanför den limmade ytan. Brukar bli riktigt tajt o fint. Kortändarna tar jag med stämjärn, ämnet stående på högkant och bra support under och "trycker" av överhänget med stämjärnet.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Japp, har en del marginal på band så jag testar lite först!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.