Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Du har säkert "appar" för 1-2-4 i TVn.. Tv6 vet jag inte om det är vanligt att det finns...

Jag har en gammal osmart tv och en dator kopplad till TVn, och tittar på all "TV" streamat över internet...
 
  • Gilla
Kung Louie och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du har säkert "appar" för 1-2-4 i TVn.. Tv6 vet jag inte om det är vanligt att det finns...

Jag har en gammal osmart tv och en dator kopplad till TVn, och tittar på all "TV" streamat över internet...
Ja, jag har ju apparna men testade igår och då måste man ju byta program manuellt varje gång. Som igår - Aktuellt, Agenda och sedan Dokument utifrån, då måste jag byta program varje gång. Skönare om det bara flöt på tänker jag.
 
P Pistol skrev:
Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?
Med en vanlig antenn! Beroende på "lokala förhållanden" kan allt från en "trådsnutt" inomhus till en mastodont på taket krävas för bra mottagning.
 
  • Gilla
Nissegnu77 och 25 till
  • Laddar…
T
Jag har samma behov, visst apparna finns ju men det är ju meck att söka hela tiden, dessutom så blir det ofta att det är gårdagens program som visas. Exempelvis SVT Play, väljer man Rapport så kan det vara cachat fel datum, eller vad det nu beror på.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Med en vanlig antenn! Beroende på "lokala förhållanden" kan allt från en "trådsnutt" inomhus till en mastodont på taket krävas för bra mottagning.
Vi har en antenn sedan tidigare. Dock sitter antennuttaget väldigt ostrategiskt till vilket gör att jag måste dra en kabel som minst sagt blir synlig i vardagsrummet. Med allt trådlöst idag hade jag velat hitta en trådlös lösning för mitt problem.
 
  • Gilla
MacII
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Jag har samma behov, visst apparna finns ju men det är ju meck att söka hela tiden, dessutom så blir det ofta att det är gårdagens program som visas. Exempelvis SVT Play, väljer man Rapport så kan det vara cachat fel datum, eller vad det nu beror på.
Precis, igår kollade jag på förra veckans Agenda i en kvart. Insåg mitt misstag när de började prata om LAS-förhandlingarna.
 
  • Gilla
leifberggren och 2 till
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Med allt trådlöst idag hade jag velat hitta en trådlös lösning för mitt problem.
Kan vara värt att testa med en inomhusantenn. Det kan fungera perfekt eller vara tvärkört. Det finns både billiga och diskreta. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av inomhusantenner och hur som helst beror det helt på "din situation" om det fungerar. Ett "random" exempel från nätet.

Vit inomhusantenn i högblank finish med produktinformation och pris på en webbshopssid.
 
  • Gilla
sawallen och 4 till
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Ja, jag har ju apparna men testade igår och då måste man ju byta program manuellt varje gång. Som igår - Aktuellt, Agenda och sedan Dokument utifrån, då måste jag byta program varje gång. Skönare om det bara flöt på tänker jag.
Har en webbläsare i TVn kanske det går att kolla den vägen? Kanalerna sänds ju kontinuerligt den vägen..

Annars är det nog antennen som gäller... Det finns rätt små smidiga inomhusantenner att köpa..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan vara värt att testa med en inomhusantenn. Det kan fungera perfekt eller vara tvärkört. Det finns både billiga och diskreta. Jag har dock ingen som helst erfarenhet av inomhusantenner och hur som helst beror det helt på "din situation" om det fungerar. Ett "random" exempel från nätet.

[bild]
Tack, jag får testa.
 
  • Gilla
MiNiSde
  • Laddar…
TV-antenn- signal över TP-kabel kanske är ett alternativ? [Digitaltevexperten]
Funkar för TV, men inte för satellit. Hur bra det fungerar vet jag inte...
Kabeln Coax till RJ45 är inget man pillar ihop själv.
Macab TVB-01 Catline CATV Balun, en vit TP-kabel med RJ45-anslutning för TV-antennsignal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av koppling från TV-antenn till skärm via nätverkskabel och patchpanel.
Schematisk skiss av TV-antenn ansluten till distributionsenhet och utvägars till nätverksuttag och TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ansgar46 och 4 till
  • Laddar…
Nya chromecast som kommer nu har möjlighet att installera TV-apparna i den och den göms bakom TVn. Jag beställer själv en sådan så snart den finns i Sverige. Kan du inte vänta så sätt upp en vanlig Chromecast och styr från telefonen. Det är så jag gör idag. Inte en chans att jag orkar hålla på med mark-TV längre.

Edit: Länk till artikel om den nya chromecasten: https://m3.idg.se/2.1022/1.740343/google-chromecast-2020
Edit2: Hur man installerar appar själv på nya Chromecast: https://www.aftvnews.com/how-to-sid...0-chromecast-with-google-tv-using-downloader/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
B
Utifrån hur det ser ut hos mig så har jag två tre val där kanske något kan passa.

1. Om din smarta TV har stöd för att ChromeCast till den så finns det i SVT-appen på mobilen stöd för att streama kanaler, du kan då casta det till TVn.

2. Cmore's app på TVn (iaf appen för Android TV) har stöd för streama kanaler, vet inte om det kräver något paket för att streama SVTs kanaler från den. Går även göra samma som med punkt 1, casta från appen i mobilen.

3. Antenn för att ta emot marksänd TV som tidigare nämnts och ofta räcker det med en enkel och billig inomhusantenn.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Ja, jag har ju apparna men testade igår och då måste man ju byta program manuellt varje gång. Som igår - Aktuellt, Agenda och sedan Dokument utifrån, då måste jag byta program varje gång. Skönare om det bara flöt på tänker jag.
På SVT-Play kan du välja kanaler, och välja att kolla "live" på SVT1, SVT2 osv. Då slipper du byta mellan olika program. 4:ans app är dock väldigt dålig...

Vi kör för övrigt endast via streaming, använder chromecast. Det enda irriterande jag upplever är när man ser livesport och ofta är 1-30 sekunder senare än "vanlig TV". Typ fotbolls-VM kan du höra grannen skrika/jubla innan du själv sett vad som händer.

edit: ska förtydliga att välja kanaler på SVT-Play gör vi genom appen SVT-Play. Hur det funkar från hemsidan vet jag inte.
 
  • Gilla
jakobbohem och 5 till
  • Laddar…
Jag har satt upp en del inomhusantenner för marksänd tv och ska det bli bra, så bör den sitta högt, helst högst upp i nocken på huset.
Annars är ett utomhusmontage att föredra och då också så högt som är praktiskt möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.