Vi kommer bygga en altan i vinkel. Höjden kommer att variera från 10cm över mark till 35 cm över mark. Vi funderar på att där det behövs göra ett trappsteg för att komma ner till mark. Vi vill inte skymma vår fina utsikt med ett räcke och funderar på att skippa räcket. Vi kommer dock att ha trappsteg längs hela altanden där så krävs. Vad tycker ni om idèn om att skippa räcket?
 
Risken med att skippa räcket är att det kan kännas osäkert att vara på den högre delen av altanen. Man får liksom en obestämbar känsla av att det inte är tryggt. Nu är inte 35cm så högt så kanske kommer det inte kännas.

Jag skulle ha byggt utan räcke men tagit med i beräkningarna att jag kanske vill lägga till det senare. Även ett väldigt smäckert räcke räcker för att mota den där obehagskänslan.
 
Min bror har altan som du beskriver, utan räcke (de har för övrigt barn – yngsta fyller två nu i augusti). Det funkar utmärkt, så bygg du utan.
Som OlaF säger kan du ju ändå ta med i beräkningen att du ev. vill ha räcke senare – om inte annat så på den "höga" delen.
 
Hej. Jag gjorde ungefär som du funderar på nu när jag återuppbyggde min altan. Där det kändes lite för högt gjorde jag en liten blomlåda som gör att det inte alls känns olustigt att sitta på den kanten.
Se bild (inzoomad från ett större foto, så det är lite snett och lite brusigt)


 
  • altan_007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
frma71
  • Laddar…
Tack för era synpunkter!

Martin p kanon snyggt och precis som vi har tänkt oss. Blomlådan verkar vara en bra idè, några fler bilder på din altan?
 
Ok, här är en...
 
  • Altan1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till....

 
  • Altan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista......


 
  • Altan3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Martin p/ Riktigt snygg altan. Jag har visat byggargrabbarna bilder. Våran blir likadann!

Tack för hjälpen.

Mvh Martin S
 
Jag rodnar ;)
Unga problem, kul att hjälpa till.
 
Så här blev det! (bilder från förra sommaren).
 
  • ALTAN LITEN.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2 också från förra sommaren.
 
  • altan 2 liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild på regelverk....
 
  • altan liten 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara vettigt att någonstans komplettera med en ledstång när svärmor kommer på besök ... :rolleyes:
 
Jiiisus vilken regling... Törs man fråga hur många meter 2"6 det gick åt???

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.