919 läst · 3 svar
919 läst
3 svar
Strunta i pappersremsa i gipsskarv
Rent hypotetiskt, hur hade ett hus sett ut utan en enda pappremsa i gipsskarvarna?
Moderator
· Stockholm
· 52 062 inlägg
Massor med sprickor.
Hej alla ni som redan lyckas med detta, och redan har en bra metodik som funkar för dig; fortsätt som du tycker är bra.
Men om TS undrar, så vill jag säga: Snedskärning av gipsskivans kortsida för att säkra att pappersytan inte ska "fnasa" upp sig när den blöts av spacklet. Kortsidan är ett sågsnitt när längden gipsskiva kapas i produktionen. Cirkelsågning ger oftast lite "oren yta/kant även på trä. Sågningen kan orsaka att pappret är löst sista mm. Även hantering av skivorna i alla moment kan öka på detta.
Varje tiondels mm lägre (närmre golvet 😉) pappersremsan kommer kräver längre utspackling för att synas mindre.. Speciellt i tak med stort ljusinsläpp. Därför vill man ha remsan direkt på gipsens pappyta.
Se gärna ybg gipsskivor som nämnts innan.
Fasa av ca 45 grader några mm med vass kniv (använder själv breda brytbladskniven)
Spackla sedan v-fogen, låt torka, slipa ner till pappytan, limma pappersremsa som pressas slät med spackelspaden. Skrapa bort ev överflödigt lim. Låt torka (iaf något) och spackla ut med typ medium spackel. Medium /Fin anger kornstorlek på spacklet. Finspackel funkar också, men finare sjunker ihop aningen mer...
Använder själv våtrumslim, som är mer "fuktsäkert" d v s säkrare mot en eventuell uppfuktning spacklet skulle kunna orsaka. Har i brist nån gång använt trälim också. Så det funkar med flera olika lim. Bara det blir bra limmat. Limmet biter bäst på gipsens pappyta, hyggligt bra på spacklet (i v-fogen) men sämst på "naken" gipsyta, så limma helst inte direkt på en mycket bred avfasning.
Använd vilket spackel ni vill. Men det finns olika fördelar med varje sort, därav att det finns olika. Och gör man bara ett litet rum, så kanske man kompromissar och bara köper en sort.
Vill man spackla in remsa direkt i spackel, så är det lättast med ett remsspackel, som innehåller mer bindemedel / "plast" (lim om du så vill) Detta spackel klistrar pappersremsan bättre än andra spackel, men är också mer hårdslipat. Spackla skarven, (långsidan) fäst remsan omgående, pressa in i spacklet, spackla på ett tunt lager utanpå, så att inte remsan är torr på ytan och "reser sig". Låt torka ordentligt, skrapa av kanter o dyl. Spackla 2:a gång med typ medium spackel (lättslipat)
Du kan spackla med samma metodik på kortsida, men tänk på att varje tiondels mm längre från gipsskiveytan bör spacklas länge ut, (i bredd) för ett optimalt utseende.
Vissa förordar t o m avslutande bredspackling.....
Därför limmar jag där.
Men om TS undrar, så vill jag säga: Snedskärning av gipsskivans kortsida för att säkra att pappersytan inte ska "fnasa" upp sig när den blöts av spacklet. Kortsidan är ett sågsnitt när längden gipsskiva kapas i produktionen. Cirkelsågning ger oftast lite "oren yta/kant även på trä. Sågningen kan orsaka att pappret är löst sista mm. Även hantering av skivorna i alla moment kan öka på detta.
Varje tiondels mm lägre (närmre golvet 😉) pappersremsan kommer kräver längre utspackling för att synas mindre.. Speciellt i tak med stort ljusinsläpp. Därför vill man ha remsan direkt på gipsens pappyta.
Se gärna ybg gipsskivor som nämnts innan.
Fasa av ca 45 grader några mm med vass kniv (använder själv breda brytbladskniven)
Spackla sedan v-fogen, låt torka, slipa ner till pappytan, limma pappersremsa som pressas slät med spackelspaden. Skrapa bort ev överflödigt lim. Låt torka (iaf något) och spackla ut med typ medium spackel. Medium /Fin anger kornstorlek på spacklet. Finspackel funkar också, men finare sjunker ihop aningen mer...
Använder själv våtrumslim, som är mer "fuktsäkert" d v s säkrare mot en eventuell uppfuktning spacklet skulle kunna orsaka. Har i brist nån gång använt trälim också. Så det funkar med flera olika lim. Bara det blir bra limmat. Limmet biter bäst på gipsens pappyta, hyggligt bra på spacklet (i v-fogen) men sämst på "naken" gipsyta, så limma helst inte direkt på en mycket bred avfasning.
Använd vilket spackel ni vill. Men det finns olika fördelar med varje sort, därav att det finns olika. Och gör man bara ett litet rum, så kanske man kompromissar och bara köper en sort.
Vill man spackla in remsa direkt i spackel, så är det lättast med ett remsspackel, som innehåller mer bindemedel / "plast" (lim om du så vill) Detta spackel klistrar pappersremsan bättre än andra spackel, men är också mer hårdslipat. Spackla skarven, (långsidan) fäst remsan omgående, pressa in i spacklet, spackla på ett tunt lager utanpå, så att inte remsan är torr på ytan och "reser sig". Låt torka ordentligt, skrapa av kanter o dyl. Spackla 2:a gång med typ medium spackel (lättslipat)
Du kan spackla med samma metodik på kortsida, men tänk på att varje tiondels mm längre från gipsskiveytan bör spacklas länge ut, (i bredd) för ett optimalt utseende.
Vissa förordar t o m avslutande bredspackling.....
Därför limmar jag där.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bauhaus struntar i reservdelar
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Svartmögel på vind - sanera eller strunta i det?
Tak & Vind -
Pappersremsa i vatten när man spacklar gipsskarvar
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur hantera pappersremsa för gipsskarvar som är vikt och har en tejpkant?
Byggmaterial & Byggteknik -
Pappersremsa i gipsskarv
Färg, Måla & Tapetsera