Hej, jag står inför ett problem, jag och min sambo köpte hus för 2månader och ganska kort efter det så fick hon kalla fötter och har nu lämnat mig, båda står på lånet och huset, att sälja huset är ingen bra ide då vi förlorar en hel del pengar på det plus att jag själv inte har något annat boende men hon har sin lägenhet, jag vill behålla huset till nästa sommar då jag hunnit renoverat det lite men jag vill att hon betalar halva lånet (dvs halva kostnaden för räntorna)medans jag står för driftstatusen och andra hälfen av lånet, hon vägrar dock och vill hellre sälja det, min fråga är nu vad har jag för rättigheter? är det fel av mig att be henne betala halva lånet på huset? har hon rätt att sälja? kan hon bara strunta i att betala lånet?

tacksam för svar...
 
Nanny Fine
Skulle kunna tänka mig att hon kan sälja sin halva, men vem vill köpa ett halvt hus? Det är väl bättre att ni värderar huset och bodelar det tillsammans med allt annat? I så fall behåller du huset själv och säljer dig när det passar. Du får hela huset och tar ev. över betalningsansvaret för lånen. Du måste ju bara kolla med banken om de går med på detta.
 
Hon kan tvinga fram en försäljning av hela huset genom lagen om samägande. Försäljning sker då enl liknande regler som vid exekutiv auktion. Tror dock att man numera kan få det sålt via mäklare (enl. samma lag), fast där rätten ger uppdraget till mäklaren, dvs ni som ägare har mycket litet att säga till om rörande val av mäklare, hur mäklaren skall marknadsföra osv.
 
Sälj nu på en gång eller köp ut henne nu på en gång om du kan.
Hur ska ni annars värdera hur mycket hon ska få av eventuell förtjänst eller förlust när ni sedan säljer om du först har renoverat? Ska du stå för alla kostnader för det då och hon under tiden gambla på om huset efteråt går at sälja för mer eller mindre än ni köpte det för?
 
Jag håller med pinebar. Ta över det så fort som möjligt!!
Vem vet om hon betalar sin del? Vad händer om hennes del går till fogden?
 
Ja att sälja nu kanske är det bästa, trots att man går med förslust... Hela situationen känns helt absurd... Vad händer om hennes del går till fogden? hon har en borgensman som står på sin lånedel
 
Oftast fungerar det så att ni båda är solidariskt ansvariga för att räntor och amorteringar blir betalda (och för att lånet blir betalt när det löses in). Det innebär att om hon inte (kan) betala så driver banken in skulden från dig. Tyvärr måste jag instämma i de övrigas råd, köp ut henne eller sälj. :(
 
Varför skulle ni förlora en hel del på att sälja nu, har det gått ner så mycket i värde på 2 månader, eller gav ni ett överpris för det?
Om du skall lösa ut henne bör det ju givetvis vara till marknadspris, dvs hälften av vad det hade sålts för nu. Hoppas att det inte är allt för stora lån inblandade.
 
Nej, det kanske inte är en "hel del" som vi förlorar på att sälj nu, men vi förlorar garanterat kostnader för pantbrev,lagfart och mäklararvode, det gör vi ju i vilket fall som helst när vi säljer men känns bara trist att inte hinna försöka renovera vissa delar och förhoppningsvis öka värdet...
 
Förstår din oro Norrsken - men om du tror att du kan få ut ett högre värde efter din renovering så lös ut henne på direkten. Dock kommer du att ensam stå med risken, vilket du slipper om ni säljer nu...

Även den minsta rubbning på marknaden kan få relativt stora konsekvenser för ens egna ekonomi. Säg att du köpt kåken för 100 och finansierat den med 80 lån och 20 egna pengar. Om priset vid en försäljning skulle ge 90 så skall banken fortfarande ha sina 80 skulle, medans din insats har halverats. Om man sedan tittar på hur mycket man kan spara varje månad inser man hur lång tid det tar att jobba ihop ett kapital.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.