Satte för några år sedan två klotrobinia som verkar ha rotat sig väl. Men den gångna vintern gick hårt åt dem så när de växt ut ett tag i år såg de rätt märkliga ut. Jag ringde till den lokale trädgårdsmästaren för att diskutera med honom vad man borde göra. På något sätt funkade inte kommunikationen mellan oss så en dag för någon vecka sedan han beskär dem istället kraftigt.

I och för sig var det säkert rätt och det vi hade kommit fram till gemensamt vid en diskussion så det är väl ingen större grej. Vad som känns värre är att träden nu ser fasligt ledsna ut och bladen har börjat gulna. Är det redan höst för robiniorna eller har de helt enkelt inte tålt den kraftiga beskärningen?
 
Knepig trädgårdsmästare som beskär just nu ...

Jag har 3 st 3-åriga klotrobinior i gräsmatta (praktiskt eftersom de gärna ger rotskott). De beskärs årligen mycket kraftigt precis när de tänder. I år blev det faktiskt så sent som i andra hälften av maj eftersom vintern varit hård. Första året beskärs de som en igelkott; nästa år "nästan" som en igelkott dvs man låter snittet ligga någon centimeter längre ut. Man fortsätter på samma sätt varje vår.

Du har troligen inte beskurit dem årligen - det måste man göra om man vill ha kvar klotformen. Det bästa hade väl varit om beskärningen väntat till nästa vår men jag tror inte du ska oroa dig. Robinia är ett tåligt släkte - vet inte hur tåligt det är i Sthlm men det är ett träd som kan beskäras.

I min förra trädgård förstod inte heller jag att klotrobinian måste beskäras - den blev enormt stor och fick så småningom endast gallras. Det blev en vanlig robinia av den helt enkelt! Kan vara snyggt det också :).
 
Nä, jag har inte beskurit dem så kraftigt som du beskriver, endast "toppat" dem. Menar du att jag borde ha dragit ner dem till en riktigt igelkotts storlek!?

Efter den här beskärningen så är de väl ca 1m i diamter, tämligen spretiga då han kapat vissa långt in och bara lämnat ett gäng 50cm långa kvistar kvar. Kanske rätt tänkt?!

Men till våren då - om de nu överlever, de ser jäklig ledsna ut, och jag tror Sthlm är ett gränsfall - hur mycket tycker du att jag borde klippa in allt?! som sagt, De kanske är 5 år gamla...
 
Eftersom det gäller sthlm skulle jag nog checka med ngn som verkligen kan växter i din zon. Som den nu har beskurits kommer den bli mer som ett robiniaträd och inte som en klotrobinia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.