Hej!
Vi har för första gången anlitat en byggfirma för att göra jobb hos oss. Vi ska göra en utbyggnad på 15 kvm × 2 våningar med ett renoverat och ett nytt badrum i detta. Vi kollade runt och fick tre stycken offerter, efter diskussion och övervägande valde vi en av dom som jag fick en bra magkänsla av när vi träffades, han kändes pålitlig. Han som jag hade kontakt med äger inte företaget utan skötte offerter, kundbesök och även en del byggande. Vi godkände offerten och förra veckan var han här och grävde för grunden. Idag ringde han och sa att han som äger företaget hade ändrat sig och inte vill åta sig jobbet och han var jättearg på denne chefen för att han hade gjort på detta sättet och skulle inte jobba där mer. Han erbjöd sig att göra jobbet tillsammans med en annan som han hade jobbat ihop med länge som hade ett eget, vilande företag (tror denna andra är pensionär egentligen ) och vi skulle då få ta det på samma villkor ock likadan offert som förut men med detta andra företaget då. Så VAD ska vi göra nu?? Blir vi lurade? Kommer det gå åt skogen eller ska jag lita på magkänslan som sa att han kändes pålitlig? Några tips och råd från någon som varit i en liknande situation?
 
S
Kolla upp det andra företaget (och gubben ) noga. Känns som det kan vara antingen sanning eller en väldigt krånglig bluff här.
 
Vad finns det för referenser?

Jag skulle börja med att ta kontakt med ägaren till firman som ni faktiskt har ett avtal med. Han har gjort sig skyldig till avtalsbrott. Under förutsättning att ni har någon form av vettigt avtal, så har ni rätt till skadestånd (kan i praktiken bli rätt svårt att få ut). Det kan ju vara intressant att få höra ägarens version om vad som pågår.

Om du överväger att gå vidare med den här nya firman så se till att få tag i referenser på alla inblandade.

Och se för guds skull till att ha en betalningsplan där du inte betalar ett öre i förskott.

Detta att det är badrum gör det hela lite känsligt, ta reda på vem/vilken firma som skall utföra plattsättning och tätskikt. Ta reda på att de är certifierade av BKR eller GVK. Ta referenser på firman.

Observera att det räcker inte att firman som gör tätskiktet är certifierad, även den enskilde hantverkaren skall vara certifierad på just det tätskiktssystem som de använder. Han skall kunna bevisa det med en leg som skall bäras under arbetets gång.

Samma sak gäller VVS. Begär att få namn på VVS firman och EL firman som skall anlitas (och kolla att firmorna ifråga själva vet att de skall jobba med honom). Och begär referenser på alla firmorna. Lita inte bara på omdömen hos ex. förmedlingssidor, de omdömena är oftast falska.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Mycket märkligt agerande.
Vem har skrivit under avtalet?
Ägaren eller den som var och tittade på jobbet?

Det kan vara så att den som var och tittade på jobbet inte är firmatecknare?
Har denne person ingått ett avtal med er så har denne agerat felaktigt och det kan nog vara svårt att hävda att firmans ägare har begått ett avtalsbrott.
Är detta fallet, så ska du nog inte lita på denna person överhuvudtaget, jag skulle tro att det kallas bedrägeri, men att dra det så långt som till skadeståndskrav och/eller bedrägeriförsök är nog en lång och mödosam väg.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
Börja med att ta kontakt med firmans ägare.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Vad finns det för referenser?

Jag skulle börja med att ta kontakt med ägaren till firman som ni faktiskt har ett avtal med. Han har gjort sig skyldig till avtalsbrott. Under förutsättning att ni har någon form av vettigt avtal, så har ni rätt till skadestånd (kan i praktiken bli rätt svårt att få ut). Det kan ju vara intressant att få höra ägarens version om vad som pågår.

Om du överväger att gå vidare med den här nya firman så se till att få tag i referenser på alla inblandade.

Och se för guds skull till att ha en betalningsplan där du inte betalar ett öre i förskott.

Detta att det är badrum gör det hela lite känsligt, ta reda på vem/vilken firma som skall utföra plattsättning och tätskikt. Ta reda på att de är certifierade av BKR eller GVK. Ta referenser på firman.

Observera att det räcker inte att firman som gör tätskiktet är certifierad, även den enskilde hantverkaren skall vara certifierad på just det tätskiktssystem som de använder. Han skall kunna bevisa det med en leg som skall bäras under arbetets gång.

Samma sak gäller VVS. Begär att få namn på VVS firman och EL firman som skall anlitas (och kolla att firmorna ifråga själva vet att de skall jobba med honom). Och begär referenser på alla firmorna. Lita inte bara på omdömen hos ex. förmedlingssidor, de omdömena är oftast falska.
Och så var vi där igen att folk tror att man måste vara "certifierad" för att göra våtrum, plus att man tror man har mer garantier eller på ngt sätt är mer skyddad för att ngn är "certifierad".

Nä, ta reda på faktiska referenser, inte en löjligt papperslapp med "certifikat"
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Skulle du välja en icke certifierad eller certifierad med leg om du skulle leja ut detta arbete i ditt hem?
 
Jörgen Ö när du skriver ett sånt inlägg är det viktigt att du även skriver om nackdelar med att inte anlita behörig personal.

För att utveckla Jörgen Ös inlägg så är det flera försäkringsbolag som vid vattenskada i badrum kräver in just bevis på att arbetet är utfört enligt branschregler (gissningsvis alla) där dokumentation, bilder, med mera tas med i bedömningen. Om ingen i den anlitade firman har kunnande om eller följer någon av branschorganisationernas riktlinjer för montering av tätskikt, rörgenomföring, etc. så är det ju inte alls säkert att man får ersättning.

En annan aspekt när man upphandlar byggfirma som gör ett "dåligt" jobb är att försäkringsbolaget lär åberopa hantverkarens ansvarsförsäkring vid vattenskada, och täcker inte den så står man ju som privatperson i värsta fall helt utan ersättning.

Det finns inget olagligt i att exempelvis göra hela badrummet själv eller leja in en lekman, men det kan vara förenat med enorma kostnader om man eller de inte har bra koll på hur man gör!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Skulle du välja en icke certifierad eller certifierad med leg om du skulle leja ut detta arbete i ditt hem?
Ett "certificierad" hantverkare är ingen garanti att det blir gjort enl reglerna, eller att man på ngt sätt är skyddad!
Tror man det så är man bara naiv. Varför tror du försäkringbolagen själva gått ifrån att det måste vara behörig personal för att göra badrum? Nä, så länge det är fackmannamässigt utfört så är det ok!
Referenser på anlitad hantverkare är absolut det bästa. "certifikat" el inte.
Det är helt enkelt för enkelt att bli "behörig"

Så som svar på din fråga så skulle jag alla dar i veckan anlita en erfaren hantverkare med bra referenser, "behörig" eller ej, istället för en nybakad "certifierad" hantverkare som gått en kurs i två dagar!
Men efter 35år i branchen så gör jag det själv!
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
logic skrev:
Jörgen Ö när du skriver ett sånt inlägg är det viktigt att du även skriver om nackdelar med att inte anlita behörig personal.
Nackdelar?? Det finns inga nackdelar enl mig, om du anlitar en seriös firma så spelar det ingen roll om dom är behöriga eller inte.
Det jag vill ha är ett korrekt utfört arbete, sen om dom har gått en kurs eller inte skiter jag uppriktigt sagt i.
Jag har sagt det förut och säger det igen. Ring BKR och fråga hur många förtvivlade konsumenter som ringer och berättar att dom fått fuktskada, fast dom anlitat "behörigt" företag!
Företag som vill fuska gör det även om dom är behöriga eller ej.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
logic skrev:
För att utveckla Jörgen Ös inlägg så är det flera försäkringsbolag som vid vattenskada i badrum kräver in just bevis på att arbetet är utfört enligt branschregler (gissningsvis alla) där dokumentation, bilder, med mera tas med i bedömningen. Om ingen i den anlitade firman har kunnande om eller följer någon av branschorganisationernas riktlinjer för montering av tätskikt, rörgenomföring, etc. så är det ju inte alls säkert att man får ersättning.

En annan aspekt när man upphandlar byggfirma som gör ett "dåligt" jobb är att försäkringsbolaget lär åberopa hantverkarens ansvarsförsäkring vid vattenskada, och täcker inte den så står man ju som privatperson i värsta fall helt utan ersättning.

Det finns inget olagligt i att exempelvis göra hela badrummet själv eller leja in en lekman, men det kan vara förenat med enorma kostnader om man eller de inte har bra koll på hur man gör!
Men ovanstående gäller ju oavsett om man är "behörig" eller ej, är du ett seriöst företag så vill man ju göra rätt.
Och då utför du arbetet rätt, och med dokumentation.
Och har du inte en ansvarsförsäkring som företagare som täcker ev skador i den branch du är i, så anser jag att då är man inte seriös!
Så det är just det jag menar, det viktigaste är att man anlitar ett seriöst företag, "behörigt" eller ej är ej av betydelse!
Folk tror man är tryggare bara för hantverkaren viftar med ett "certifikat", du kan åka på samma blåsning ändå.
Falsk trygghet skulle jag vilja påstå.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
[...]
Det är helt enkelt för enkelt att bli "behörig"
[...]
Så om det är alldeles för lätt att bli certifierad så måste man ju vara en riktigt prakt-idiot om man inte lyckas bli det. Eller? Det gör ju att det är ännu viktigare att bara välja certifierade hantverkare så att man sållar bort de allra värsta äggen. Därefter är det självklart viktigt att ta referenser så att man verkligen får en bra firma/hantverkare.

Tillbaka till TS frågeställning.
För mig så blinkar alla varningslampor rejält just nu och det hela känns som ett upplägg i stil med Irländska asfaltsläggare som gräver upp uppfarten innan de ens ringer på dörren och börjar kräva betalt för det jobb de har utfört.

Börja med att ringa ägaren till firman och prata om hur "problemet" ser ut från hans sida. Var inte aggressiv utan försök få till en öppen och bra dialog. Det bästa för dig kan nog vara att helt enkelt bli av med avtalet med den här firman och istället plocka in en annan firma. Att börja strida om att ingångna avtal ska hållas och annars kräva skadestånd är både väldigt dyrt och tidsödande. Om ni kan komma överens om att gemensamt avsluta kontraktet utan några krav på varandra så är det nog bäst för dig.

Om du bara kör på och anlitar ett annat företag för arbetet så finns ju alltid risken att den här firman kommer efter ett tag och kräver ersättning för att du har brutit avtalet så se till att ta reda på vem som är din motpart och lös problemen med den.

Har ni ett riktigt kontrakt eller har ni bara sagt jag till en offert på telefon eller liknande?
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
killen som skall göra jobbet kan ju likväl dra en vals för att själv få åta sig jobbet med sin vän för att på så sätt tjäna en hacka.
Ring upp ägaren till företaget och fråga vad som händer.
 
Tack för alla råd och synvinklar! Som jag skrev så är det första gången vi ska anlita ett byggföretag och jag tyckte vi kollade upp allt med f-skatt, försäkring, referenser osv och så blir det såhär ändå.... Jag var förtvivlad och hade ångest igår när jag låg i sängen och inte kunde sova och skrev inlägget! Vi har kanske inte helt kommit fram till hur eller med vem vi ska fortsätta bygget men vi har iallafall kommit fram till att först och främst ska vi se till att få svart på vitt från detta företaget vi anlitade att vårat avtal är avslutat. Företaget verkade seriöst när vi kollade upp det för ett tag sedan då vi anlitade dom men idag när jag sökte runt efter bolagsinfo igen så ser jag att det har kommit in en betalningsanmärkning på företaget igår vilket inte känns seriöst alls.
Men igen tack för alla råd, skönt att få en utomståendes syn på det hela. Håll tummarna nu för att vårat bygge blir bra i slutändan trots en skakig början....
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
i värsta fall är de väl bara att avsluta med detta företag och låta ett annat ta vid. Du kan ju också hävda att du inte är så sugen på att betala för de jobb som utförts..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.