Y
Typiskt, felstavad rubrik...

Alla tycks ju köra med 150L tankar och skulle inte förvåna mig om det är det jag också har.

Men som jag skrivit om förr så retar jag mig på att trycket i kranarna är ojämt osv. Trots att jag har mycket luft i tanken så bör vara okej. Vattnet tar slut fort så pumpen får gå ofta.

Så klurar lite på välja en 300L tank istället, men förvånas inte om det har mer negativa effekter än positiva. Dock är jag inte insatt i det så någon får gärna berätta för mig vad som händer ifall jag väljer en "förstor" tank?

Vad orsakar smutsen i tankarna - vatten som rör på sig, eller som blir stående?
 
Redigerat:
Jag har haft en 300 liters plastad galvad hydrofor i snart 30 år och inga som helst problem. Det jag har gjort på senare tid är att jag har isolerat den med 13 mm självhäftande cellgummiark, så nu får jag inte någon kondens ens på en regnig varm sommardag. Dessutom får jag lite kallare vatten på sommaren. Smuts som du får i tanken kommer in med vattnet
 
Y
Hur räknar jag ut vad min nuvarande kan vara,

mätte med tumstocken; ca 130cm hög, 57cm diameter.

3,14 * 28,5 * 28,5 * 130 = 331560.45(cm3) = 331.56045 (dm3) = liter (l)

Alltså, så skulle jag ju verkligen byta ner mig om jag valde en 150litare istället.. hum...
 
Redigerat:
Att trycket i kranarna är ojämt har inget med hydroforen eller om du skulle ha en hydropress att göra. Pumpen bästämmer alltid det maximala trycket, sedan är det ledningarna. Har du bra tryck i "första" kranen och inte i övriga så är det för klent dimensionerat. Alternativt tar du i som tusan och köper en kraftigare pump med massa ledningsförluster som kostar energi. Men hydroforen kommer inte råda bot på det ojämna trycket i olika kranar.

Jag har i flera trådar påpekat ledningsförlusternas betydelse men blir oftast påhoppad för att snack goja då den ena eller andra har klena dimensioner och allt funkar bra. Så kan det också vara men längden är proportionell mot ledningsförlusterna, och det kostar massa energi att pumpa genom för klena ledningar.

En hydrofor eller hydropress kan aldrig råda bot på olika tryck i olika kranar oavsett storlek.
 
Y
Nja, det blir allt bra sprutt i kranarna egentligen, bara att första sekunden så är det lite slött sen blir det normalt, och spolar man en kort stund så märks det allt när pumpen laddar upp hydroforen för då blir de himla fart i kranen - sådan fart vore lyxig att haft hela tiden... Tycker nuvarande hydrofor är klen för det är inte länge man behöver spola innan pumpen går in och laddar upp igen... men men...

-Till saken hör att jag har långt mellan pumpstation och huset...så jag har lekt med idéen att ha en hydrofor i huset också, dvs två tankar, men detta har folk avrått...

Sen har jag gått och grubblat på om det kanske är dåliga backventiler, eller inga backventiler alls, har jag fungerande sånna så borde jag kanske ha fulltryck på direkten i kranen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.