Detta gäller en lägenhet i ett hus med 5 lgh.

I samband med tapetsering skulle min bror stänga av strömmen i det rummet. Alla säkringar skruvade ut, en efter en för att identifiera vilken säkring just det rummet går på.

Säkring för säkring så mörklägga lägenheten. Men inte det rummet vi skulle släcka ner.

Med ALLA säkringar urskruvade är allt i hela lgh nedsläckt. Utom just detta rummet.
Uttag, taklampa är alltså strömsatt trots att alla säkringar är urskruvade?!?!?

När vi slog av 1/0 huvudströmbrytaren jämte de 3 hjuvudsäkringarna så slocknade även det rummet vi skulle tapetsera.

Det enda jag kommer fram till är att det är framdraget direkt från huvudsäkringer.

Är detta vanligt, tillåtet eller kan det vara något annat.
Elen i rummet är ytanpåliggande så går att förlägga men men känns olustigt.

Någon som har någon tanke om detta.
 
Låter fel. Uttag och belysningsgrupper ska vara avsäkrade av gruppsäkringar och ej av huvudsäkringarna.
Hyr ni lägenheten eller är det en bostadsrätt? Ifall det är en hyreslägenhet bör ni kontakta förvaltaren/hyresvärd.
Är det en bostadsrätt bör ni kontakta en elektriker för åtgärd.
 
Är min bror som är "värden".
Tapetserar om i en och nu och jag hjälper till lite.

Men det börda vara omöjligt, alla säkringar urskruvade men rummet är strömsatt. Men bryts av huvudströmbrytaren.

Måste vara draget direkt från huvudsäkring.
Känns ruggigt. Är en hyffsat ny kabel tror jag, så inget gammalt från krigets kopparransoneringar
 
Det kan vara pålagt innan säkringarna, det ser man om man öppnar centralkåpan och tittar. Om man vet vad man ska titta efter naturligtvis. OM det är så så är det ett grovt fel, men eftersom det finns så många som kan själv skulle det inte förvåna mig.
 
E elmont skrev:
Det kan vara pålagt innan säkringarna, det ser man om man öppnar centralkåpan och tittar. Om man vet vad man ska titta efter naturligtvis. OM det är så så är det ett grovt fel, men eftersom det finns så många som kan själv skulle det inte förvåna mig.

Måste vara så.
Men alltså det är snyggt draget genom hela denna lgh. Kabeln är fäst med en pistol/pistolclips och uttagen snyggt monterade.

Skulle en yrkesman göra såhär.
 
tommib
Nej. Man skulle inte heller fästa starkströmskabel med kabelpistol.

Det är inte så att det matas från någon annan lägenhet? Vilken huvudbrytare bröt ni? Lägenheten eller hela fastigheten?

Bilder?
 
Frågan är om en elektriker skulle använda klammerpistol :)

Edit glömde uppdatera och såklart hann @tommib svara ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.