Hej alla!

Har renoverat köket och det börjar bli färdigt.

Elektrikern var hos mig i början av renoveringen och drog nya kablar och satte in nya JFB i normcentralen så att kyl/frys, ugn och uttag skulle ha separat grupper.

Han drog fram ett flexrör i slutet som kommer ut i väggskåpet. Tanken var att det skulle dras kablar vidare till belysning under överskåp och två hörnuttag under överskåpen. Kablarna finns alltså redan i flexröret. All installation ska alltså vara utanpåliggande.

Jag vet att det finns mycket trådar om val av kabel (RKK, EKK, EKLK, EKRK) men tycker det är svårt att skilja när man ska använda vad. Jag har försökt att läsa på men det uppstår bara fler frågor!

Skärm och jordbiledare ska kopplas in om det är speciella kablar ?
Vissa får klamras, vissa inte?
Vissa är styva, vissa inte?
Stålband? Aluminummantel? Tålighet? Kulo?
Dimensioner?
Klammeravstånd?

Jag har gjort ett litet schema där det framkommer hur jag vill ha det.


Tack för hjälp med vad jag ska välja så att det blir rätt.
Priset är inte viktigt. Kvalite och funktion går före.
Jag kommer att ha kabelkanal för allt så att det blir snyggt under överskåpen om någon för får sig att titta under :p

Givetvis är jag tacksam om ni förklarar koncist varför man väljer A och inte B?Sånt här är ju faktiskt roligt :wow:

Jag uppskattar även om ni skriver huruvida ni är behöriga eller ej. Detta är givetvis inget illa menat mot alla andra, som ju är väldigt duktiga, men det är för att det ska bli rätt. Detta för att undvika "jag tror", "har fått för mig" " en kompis sa".

Tack på förhand!

MVH

Samuel
 
  • elschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska alltså koppla detta själv?
 
Jag hade tänkt det. Får inte tag på elektrikern. Han kommer "kanske" nästa vecka och ska koppla in spisen och då tänkte jag göra färdigt detta så att han kan godkänna det. Om det är katastrofalt får han väl dra om det. Men med Er hjälp ska han bli imponerad :D
 
Du får inte koppla detta själv vilket i sin tur innebär att han heller inte kan godkänna din installation :)

6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen

Har du riktig otur så kanske han tycker att du är fullkomligt hjärndöd som har kopplat allt själv :p Skämt å sido, ger du dig på detta själv så har du inga garantier och/eller försäkringar om nåt skulle gå åt hel*ete.
Men vanlig EKK funkar fint att klamra under överskåpet. Klammeravståndet är givetvis beroende av vad för kabel man använder och hur styv den är. Men mellan 15-20 cm är ett bra riktmått till en sån installation.

Men EKK´n använder du ju enbart till vägguttagen och strömbrytaren, men du måste använda en 4 eller 5-ledare till strömbrytaren då man inte längre får använda den blå ledaren som tändtråd i en 3-ledare.

Jag är behörig elektriker.
 
Ser bra ut Samuel, med så strukturerade frågor, fin skiss och intresse för kunskapsinhämtning kan du inte misslyckas. Som nämnts kan du med fördel använda EKK, EXK eller liknande kabel, även EKRK kulo kan vara lämpligt men då får du böka med biledare eller ev klippa den, kan nog vara lite mer svårarbetad för ovana.

Däremot klarar du dig med 3G1.5 överallt, du behöver ingen fyr eller femledare. Det är vad jag tror, har fått för mig eller lärt av en kompis. :)
 
Ja du kan använda blå som tändtråd om det inte finns risk för förväxling. I detta fall så går kablen från en kopplingsdosa där du har en blå nolla, och då finns risken för förväxling, vilket innebär att du INTE får använda blå som tändtråd.
 
Inte för att vara sån men på TS skiss går matningen via dimmern till spotarna, svårt att ens teoretiskt hävda förväxlinsrisk då.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L
Det är lite tråkigt att Norathgon som t.o.m är behörig elektriker inte vet att man får använda blå i en EKK som tändtråd.
Detta får mig ännu en gång att fundera på hur elsäkerhetsverkets nya prov för att gamla elektriker ska kunna få egen behörighet ska vara utformat. Ska inte över hälften av landets alla yrkesmän bli tvungna att skola om sig så måste man nog sätta ribban väldigt lågt.


Men till TS. Ska du ha kabeln i kabelkanal har du ingen nytta av en styv kabel såsom EKRK, utan du väljer naturligtvis EKK 3g1,5
Röret som FK ligger i måste ansluta väl och helt och hållet till kopplingsdosan. Går det att ta ett 16mm hål så gör du det och för in slangen några mm. Lite smältlim runt på insidan är inte heller fel.

Hur du sen ska göra beror lite på hur de olika prylarna kan anslutas.
Sen tycker jag inte en prydligt klamrad EKK behöver skämmas för sig värre än en kabelkanal, men det är jag det.

Jag är inte elektriker.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L
Den där dimmern t.ex. vad är det för slag, och hur har du tänkt montera den?
 
Mikael_L
Norathgon skrev:
Du får inte koppla detta själv vilket i sin tur innebär att han heller inte kan godkänna din installation :)
Detta är dock helt sant.
Elektrikern kan titta på din installation. Och avge ett omdöme att han tycker det ser bra ut, eller inte.
Men lagbrottet du begick när du kopplade själv kan han inte tvätta bort.

Däremot upphör inga försäkringar eller garantier med någon slags automatik.
Och har du gjort allt korrekt, så blir det ingen alls skillnad i det fallet.
 
Jag skulle inte uppskatta att komma tillbaka till ett köksjobb och upptäcka att kunden själv har kopplat ihop allt.

Jag är obehörig elektriker.

//Patrik
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Jag skulle inte uppskatta att komma tillbaka till ett köksjobb och upptäcka att kunden själv har kopplat ihop allt.
Jag blir bara lite nyfiken; varför då?
 
Mikael_L: Jag skrev efteråt att du får använda det om den inte kan förväxlas, så jo jag kan reglerna. Men faktum kvarstår att detta är inte en installation som en lekman ska ge sig på och därför skall han heller inte göra en bedömning av hurvida tåtarna kan förväxlas eller ej, därav att jag utelämnade den infon i första inlägget.
Däremot så spelar det ingen som helst roll om han gör en "godkänd" installation enligt konstens alla regler, för han begår ett lagbrott om han gör det, och skulle det visa sig att hans installation har orsakat en brand så kommer han ha stora problem sen med försäkringsbolaget.

Det som Patrik_Hed skriver så skulle inte jag heller uppskatta det, av samma anlednings som jag inte skulle vilja gå in i en installation som en annan elektriker har vart i innan garantitiden har gått ut. Skulle problem uppstå så har man ett helvete sen att bevisa vems felet var. Så ur ren rättssynpunkt så skulle jag inte bli glad om jag upptäcker att kunden gjort en massa arbete själv.
 
Det är inte alltid man uppskattar överaskningar. Framförallt inte om man kommit hem till en kund med en påse med matrial och i tron att man ska göra färdigt det man påbörjat tidigare.

Att kunderna hjälper till när jag är med har jag inga större problem med. Har ett jobb nu där jag drar ny utanpåliggande el i några byggnader på en gård och byter 2 centraler. Där har jag låtit kunden, efter mina anvisningar och tips, klamrat rör på väggarna och dragit i kabel medans jag gjort annat så jag sedan kunnat gått efter och kopplat in allt.
Som sagt, det är en sak att dra själv efter mina anvisningar när jag är med och en helt annan sak att dra själv på eget bevåg.

Edit: Men alla kopplingar och montering av grejer vill jag göra själv!!

//Patrik
 
Redigerat:
O
Mikael_L skrev:
Jag blir bara lite nyfiken; varför då?
Lite svårt att debitera kunden för arbete han har gjort själv kanske! ;)

Norathgon skrev:
Däremot så spelar det ingen som helst roll om han gör en "godkänd" installation enligt konstens alla regler, för han begår ett lagbrott om han gör det, och skulle det visa sig att hans installation har orsakat en brand så kommer han ha stora problem sen med försäkringsbolaget.
Välkommen till forumet. Ta gärna en minut eller två och utnyttja forumets sökfunktion. Det finns redan tusen och åter tusen inlägg på temat vad man får och inte får göra. Vad som gäller med försäkringar och ansvar. Åtskilliga frågor har skickats till både Elsäkerhetsverket och diverse försäkringsbolag och svaren har sedan avhandlats här. Ändå får vi genomlida samma tråkiga diskussion varje gång en ny behörig elektriker skapar ett konto här! :rolleyes:

Det är väldigt enkelt. Svara på folks frågor eller låt bli. Ingen är tvingad att skriva i forumet och ingen blir gladare av en massa pekpinnar och förmaningar. Om det inte är helt uppenbart att frågeställaren behöver en ordentlig tillsägelse bör man hålla sådant för sig själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.