Hej alla

Sitter och funderar på en händelse som jag gärna vill ha en pedagogisk förklaring på :)

En kompis till mig fick problem med sin induktionshäll, ett problem som täcktes av garantin vilket resulterade i att en reparatör kom hem och byte ut lite komponenter. Hällen provkördes och allt funkade.

Senare när kompisen skulle sänka tillbaka hällen i bänken så fick han en strömgenomgång, så pass kraftig att han krampade fast.

Enligt kompisen så hade reparatören varit ganska oförsiktig och rykt och slitit i kabeln mellan hällen och kopplingsdosan.
Det vissa sig att jorden slitits ur i kopplingsdosan på väggen
(Hällen har 2-fas+nolla+jord)

När jag mätte mellan nolla och chassie så visade det sig att jag hade 120v i chassiet.

Att det blir kaos i en elanläggning när jorden försvinner är ju inget nytt.

Tilläggas bör att det är ett gammalt hus med smältproppar och ingen jordfelsbrytare.

Men det jag funderar över är hur han fått ström i sig genom enbart tagit i chassiet? Att han samtidigt kommit i kontakt med jord är uteslutet.
Har han på något vis hamnat i 2-fas kretsen?

Jag är ingen auktoriserad elektriker men har en 3-årig gymnasieutbildning samt att jag jobbat i elbranschen i 20 år men på helt andra spänningsnivåer än installation

Nej, det blir inte kaos utan jord. Det mesta fungerar fullt normalt. Det är också normalt att man får halva nätspänningen på chassit på saker som ska vara jordade. Det beror på filter kopplade mot jord, strömmen är dock så låg att det är ofarligt.

Spänningen 120V beror troligen på ett avstörningsfilter i spisen det leder högfrekventa störningar mot jord. Både från fasledare och nolla. Är då inte jorden ansluten, så blir det spänningsdelning, 120V är då ett rimligt värde. I så fall är det ofarligt. Kondensatorerna leder väldigt lite ström vid 50hz.
Men man kan tänka sig andra farligare fel, så det behöver verifieras på något sätt.
Om han verkligen fastnade, så behöver man hitta en annan förklaring.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
W wetex skrev:
Att det blir kaos i en elanläggning när jorden försvinner är ju inget nytt.
Möjligen om nollan försvinner till någon trefasapparat. Att jord eller nolla lossnar från en enfas spishäll skapar inga som helst problem i elanläggningen (även om den matas med två faser så är det internt två enfasapparater)

Det låter snarare som att både skyddsjord och en fasledare har lossnat och att fasen lagt sig mot det ledande höljet.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Har han meddelat det inträffade till firman som gjorde installationen?

Vad säger lagen om sådant här egentligen, vem bär ansvaret om det uppstår person- eller sakskada i en situation som denna?

Glädjande att din kompis inte blev allvarligt skadad iaf.

Man skulle ju kunna tänka sig en grov felkoppling av hällen. Om det var jord som lossnade, så skulle det ju kunna vara så att jord och nolla är byglat i hällen. Om denna gemensamma nolla/jord då lossnar i kopplingsdosan, så kommer hällen att bli strömförande.

Detta känns som en rätt långsökt förklaring, men det skulle förklara det inträffade. Och i så fall livsfarligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.