Hej!

Har bytt till induktionshäll från gammal häll med vanliga järnplattor nu i dagarna.Tidigare satt ugnen kopplad via den gamla hällen och därefter alltihopa till perilexuttaget, men eftersom det inte finns några sådana möjligheter att öppna den nya hällen så kopplade jag den nya hällen på 2 faser, nolla o jord i perilexuttaget enligt installationsanvisningen.

Min fråga nu är då jag nu saknar ett 220v uttag till ugnen (ugnen går på 220). Så är det enklast att be en elektriker grena ut ett sådant från dosan med perilexuttaget (och typ köra på den fas som inte används av hällen) eller ska man göra på nåt annat smartare sätt?
 
Ja, det är det gängse sättet att lösa det på om ugnen har en stickpropp.
Annars kan en anslutningsdosa användas.
 
Man bör ha en trepolig säkring också.
 
Eyeball skrev:
Man bör ha en trepolig säkring också.
Nja, du har ju ingen trefaslast? En tvåpolig till hällen och en vanlig enpolig till ugnen i så fall?
 
Trefasgrupp med enfaslast, Ska i mitt tycka sitta en trepolig då och märkning i centralen.
 
Ja, det går ju att plugga i en 400 V-spis så att det blir blandade enfas och trefaslaster.

Jag tror dock inte att det varken är brukligt eller nödvändigt för en häll/ugn-kombination. Kanske kan elektroniken i moderna ugnar må dåligt av för låg spänning? En annan risk är kortslutning i ugnen - efter att ha löst säkringen kommer ugnen då fortfarande att matas från en annan fas via spisen vilket kan göda felstället så illa att det blir brand. Man har dock inte ansett det så allvarligt att det finns ett uttryckligt krav på trepolig säkring i elinstallationsreglerna.

Men har man möjlighet att välja så sätter man ju dit en trepolig.
 
Bo, jag förstod TS fråga så att ugnen skulle matas från den fas som inte används av den nya hällen så då får man väl inte det felscenario du beskriver?

Jag frågar lite för att jag precis bytt ut en gammal 3-fas spis mot en 2-fas häll själv och använt den överblivna framdragna fasen till helt andra saker (DM och vinkyl). Räknas de som att de hör till samma grupp som hällen för att den tredje fasen går i samma rör en bit, eller är det numera två olika grupper som bör avsäkras med en två-polig (för hällen) och en enpolig (för DM och vinkyl)?
 
Nej, jag ser ingen starkt behov av trepolig säkring i TS fall eller i ditt. Det är bara om du pluggar i en 400 V-spis som vinkylen delar fas med.
Som det är just nu i TS och i ditt fall med enbart L-N-förbrukare så finns det inget behov.

Däremot anses det rent allmänt inte vara en god praxis att ta ut en fas från en spisgrupp till uttag för allmänt bruk, men det förekommer när det inte finns andra rimliga alternativ...

När det börjar handla om uttag och strömbrytare här o där utifrån en trefasgrupp så kommer andra aspekter in bilden som säkerheten vid byte av uttag och möjligen överbelastning av nollan. Då byte av uttag inte är behörighetskrävande så måste det vara solklart för var o en vilka säkringar som skall brytas. Då kan en trepolig säkring vara en god ide.

Ditt fall ligger väl mitt emellan här.
 
Bo.Siltberg skrev:
Däremot anses det rent allmänt inte vara en god praxis att ta ut en fas från en spisgrupp till uttag för allmänt bruk.
Nej, det förstår jag och det skulle inte falla mig in att mata ett "extra uttag" från en fas som samtidigt matade spisen.

Det jag kanske egentligen undrar är när det upphör att vara en trefas spisgrupp? I både TS fall och mitt är den tredje fasen (notera att den gamla spisgruppen rimligen kan antas bestå av tre distinkta faser vilket gör att nollan inte bör kunna överlastas) utbruten till annat än en spis. Är det då fortfarande en trefasig spisgrupp (t.ex. eftersom de tre faserna går i samma rör en del av vägen) eller räknas de numera som två olika grupper (en tvåfas och en enfas)?

Edit: Är det månne att räkna som en trefasgrupp för att alla tre faserna delar nolla och jord?
 
Redigerat:
Jag skrev BÖR, och det av ren säkerhet, iom att man använder en kopplingspunkt där det kommer in tre faser och man sedan plockar ut en till uttaget. Man använder samma jord och nolla.
Inget krav, men det är bättre om man kan göra så. Tvåpoliga säkringar är dyra, så blir nog billigare å sätta dit en trepolig. Har man en gängsäkringscentral så kan man ju inte göra detta, men kan då vara bra att märka upp det.

Jag är lite för att det ska vara säkert, man ska inte behöva stöta på överraskningar. Observera ordvitsen :D
 
btg308 skrev:
Edit: Är det månne att räkna som en trefasgrupp för att alla tre faserna delar nolla och jord?
Delvis ja, men också det faktum att det finns tre faser i samma kabel eller rör. Man kan säga att den upphör att vara en trefasgrupp när man grenar ut en enfasledning, för det är precis vad som sker i centralen. Men det finns en viktig skillnad, det finns ingen säkring i dosan där trefasgruppen grenas av. Så man bör undvika att blanda flerfas- och enfasförbrukare.
 
Då tror jag att jag förstår, det bottnar egentligen i att man ska kunna vara säker på att hela röret/dosan/kopplingspunkten bli strömlös när man förväntar sig det? De logiska alternativen blir då trepolig säkring och/eller ordentlig dokumentation, om man inte kan undvika situationen helt.

Finns det förresten nån vedertagen standard för att märka upp såna grupper i en normcentral? Ett elschema och en grupplista har jag redan på väggen bredvid centralen, men jag tänkte om man t.ex. markerar just de dvärgarna med en bit tejp, tusch eller så så man direkt ser att de så att säga hör ihop?
 
Man brukar märka "Trefasgrupp med enfaslaster"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.