En äldre Miele torktumlare vi har på jobbet har fungerat lite konstigt på sista tiden. Låtit underligt och stängt av sig ibland för att senare gå i gång igen. Den har även luktat bränt ibland men vi tror detta beror på att man glömt rensa filtret ordentligt. På idrottsplatser är man inte alltid så nogrann.

När jag tidigare i dag skulle använda torktumlaren fick jag först en liten stöt. Kan hända ibland om man bär på kläder som ej har sköljts med sköljmedel.

Nåja stängde luckan och det kändes pirrande för handen att ta på luckan. Weird tänkte jag. Ratten gick ok att vrida på men varje gång man rörde skalet får man antingen en stöt eller så pirrade det i händerna.

Nu undrar jag vad detta kan bero på. Kollade elledningarna till den och dem såg ok ut. Inget annat i rummet får man någon stöt av.
 
Låter inte speciellt bra!

Ta dit en elektriker eller ring en firma som servar vitvaror!

Är den verkligen ansluten till ett jordat uttag?
 
Har öppnat upp torktumlaren och det var massor av damm i den. Hittade en liten skada på en sladd som gått emot trumman. Blir nog köpa ny eller fixa ny sladd. Undrar bara hur den kunde slitas upp på det sättet. Borde inte vara möjligt.
 
Detta problem kan uppstå om du får indktion i en avbruten jordledning så mät spänningen mellan jord och fas och nolla och jord ring elektriker för hjälp!
 
Har kollat upp fakta. Torktumlaren är från 1991. Det betyder att den är 20 år gammal. Vaktmästaren har beställt ny sladdstump så förmodligen kommer Tumlaren att lagas. Jag har i dag dammsugit bort allt damm som var i maskinen. Luddfiltret är tämligen dåligt (av slitage) så det var mycket ludd och damm.

Trumlagret verkar slitet och nytt är beställt från Luddwes. Det var inte heller så dyrt. Vem vet. Kanske kommer den gå i 10 år till efter denna reparationen.
 
Men det låter som att det saknas skyddsjord i uttaget där den är inkopplad, annars skulle den skadade ledningen inte kunnat spänningssätta höljte. Få dit en elektriker som kan kontrollera det innan någon dör av nästa fel på tumlaren.
 
Tack hempularen. Skyddsjorden i uttaget hade lossnat så nu är den fastskruvad ordentligt. Nya sladdstumpen installerad så nu fungerar torktumlaren bättre än den gjort på mycket länge. Lagret byttes också ut eftersom de var slitna de med.

Luddfiltret är fortfarande slitet men det fungerar nog bra ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.