Hej,

Jag har en IKEA diskmaskin med dolda knappar under en mjuk plastfolie. Redan efter 1 år var det sprickor i plasten och nu efter 4år har det gått hål på den vid ON-knappen. (ON-knappen till vänster i bilden till vänster om OFF-knappen.)

Någon som vet hur den ser ut inuti luckan? Undrar om det finns risk att maskinen blir strömförande?
 
  • Ikea diskmaskin.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M
Hur lång garanti ger Ikea? Du hade minst 3 års reklamationsrätt.
 
Maskinen är 4-5 år gammal, skulle ha reklamerat när jag såg sprickorna men det är ju en del bök med att byta, men nu när det spruckit helt så ångrar man sig.
 
A
Kolla med ikea att den inte har fem års garantin!
Undertill ligger elektroniken fukt i den är ingen hit...
Då måste minst hela elektroniken bytas.
 
Har för mig att det står i bruksanvisningen att man absolut inte får öppna luckan på glänt för att torka disken, det är tydligen det som förorsakar att plasten spricker samt att frontluckan blir förstörd om det är en spånskivefront. Inte för att jag vet hur ni gjort men det kan ju vara bra att veta.

Kjell
 
mlkjhr skrev:
Har för mig att det står i bruksanvisningen att man absolut inte får öppna luckan på glänt för att torka disken, det är tydligen det som förorsakar att plasten spricker samt att frontluckan blir förstörd om det är en spånskivefront. Inte för att jag vet hur ni gjort men det kan ju vara bra att veta.

Kjell
Men det ä rju så man gör; varför bygga en diskmaskin som inte tål detta? Inget man direkt tänker på att kolla innan köp heller.
Min förra diskmaskin hade fläkttorkning, den släppte inte ut ett ångmoln när den var färdig, men jag lär ändå lucka stå på glänt för att torka ur det sista.
 
A
IKEA/Whirlpool.....
 
Har hittat kvittot och ringt IKEA, det visade sig att maskinen var 5 år och några månader. De tar inget ansvar trots att det är felaktigt materialval från början. Plastfolien finns inte att köpa längre, den tillverkas inte längre och det har varit stor efterfrågan på plastfilmen. Man var tvungen att köpa hela panelen för 1200SEK. Till saken hör att diskmaskinen står i en sommarstuga, och har använts 6 veckor per sommar i 5 år.

Ingen vidare kvalitet eller service!
 
A
Vad är det för servicenummer på disken?
Så kan man dubbelkolla om filmen finns eller likvärdig
 
854240001850
 
A
480140101245 heter reservdelen.
Går att få tag på.
Men kostar runt 1.100.-
 
Det är ju ingen risk att de knapparna håller någon starkström. Jag skulle limma på en genomskinlig plastbit över den trasiga knappen och se om det håller.
 
Tack för tipset, har funderat på klippa till en bit åldersbeständig byggfolietejp och sätta över hela panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.