Skulle flytta på hatthyllan i hallen idag (hängde flera meter in i hallen, vill ha den innanför dörren) och kollade väggen med "multidetektor" först. Pep överallt... har dock erfarenhet av att den piper för minsta lilla. Så jag körde ändå. :surprised:
Gipsvägg. Tog det sakta, tittade med ficklampa. Tyckte mig se en vit kabel i ett av hålen som jag råkat komma åt med borren, blev lite plastflisor på borren och såg att ytterhöljet var lite "skavt"... :x
Bestämde mig för att sätta i molly ändå och satte upp hyllan... :surprised:
Nu piper det överallt på hyllan.... :eek:
Skruvade ner och höll hatthyllan i närheten av väggen igen... piper då med... :rolleyes:

Alltså, vad ska man tro? Kan man mäta på nåt säkrare sätt? Vågar inte känna med fingret direkt... :|
 
Man ska tro att din mätare är kass, den verkar plocka upp allt möjligt förutom det den ska mäta :)

Sen börjar alla svar med ring en elektriker så jag pushar för det som första alternativ då du är osäker på hur du kollar om hyllan är livsfarlig.

Med det sagt så går det mäta med en voltmeter från hyllan, när den är monterad, till nollan eller jord i ett vägguttag. Om din mätare dessutom triggar jordfelsbrytaren vid mätning mot jord så vet du säkert att hyllan är strömförande.

Men oavsett vad du får fram med en mätning så innebär detta INTE att hyllan är säker på något sätt för är isoleringen är skadad på kabeln så kan den komma i kontakt med hyllan vid senare tillfälle. Du kanske har tur precis när du mäter och den är inte strömförande just då.

Det enda säkra/rätta om du misstänker kabeln är skadad är byta ut den och inte sätta upp hyllan där :)
 
S
Har du fått ut plastflisor i hålet du borrade och dessutom tycker dig se en kabel så känns det ju lite som att du kanske skulle undersöka detta mer innan du faktiskt skadar någon eller dig själv.
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.