Hej!

Jag bor i en nybyggd lägenhet. Det finns elskåp i lägenheten med huvudströmbrytare och jordbrytare (jag är inte superkunnig inom området så ursäkta mina begränsade kunskaper, kanske använder fel ord). Jag skulle koppla in en ny taklampa idag (har gjort det förut). Jag trodde att jag hade stängt av strömmen till lampan men den går att sätta på/stänga av på två ställen, och hade oturligt nog bara gjort det på den ena. Jag kopplade in en DCL-stick-kontakt i lampan som sen skulle in i taket. Den bruna sladden lossnade från "sockerbiten" precis när jag stuckit in lampan i taket, och det kom en stöt och sladden blev lite bränd. Detta fick jordfelsbrytaren att slås av, all ström gick. Jag har kopplat ur lampan nu. Jordfelsbrytaren gick att slå på igen. Jag fick tillbaka ström i delar av lägenheten. Det som inte funkar är uttaget till min tvättmaskin i badrummet, tak- och bänkbelysning i köket/matrummet (i anslutning till varandra), fläkt, diskmaskin och micro. Samt ett uttag i elskåpet slutade fungera där bredbandet är inkopplat. Vad är det som kan ha blivit fel som påverkar så många produkter i olika rum? Någon som har någon susning? Jag ska felanmäla detta på måndag men vill bara ha lite info om vad som kan vara påverkat. Alla säkringar är uppe och sådär, som ska påverka berörda delar.
 
En av dom 3 huvud- säkringarna har löst ut.
 
L Leif i Skåne skrev:
En av dom 3 huvud- säkringarna har löst ut.
Tack för infon! Är detta något jag kan åtgärda själv?
 

Bästa svaret

C carolinew8 skrev:
Tack för infon! Är detta något jag kan åtgärda själv?
Är det en lägenhet så sitter huvudsäkringarna i källaren bredvid din elmätare, så det är läge att ringa vaktmästaren.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är det en lägenhet så sitter huvudsäkringarna i källaren bredvid din elmätare, så det är läge att ringa vaktmästaren.
Stort tack Leif! Du har gjort min dag :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.