Hej!

Har haft en strömbrytare inomhus vid balkongen för att slå av och på strömmen till ett uttag där ute, i samma dosa som strömbrytaren satt går det ner kablar till ännu ett eluttag inomhus. Får några år sen köpte jag ett stiligt skåp som skulle stå just precis där strömbrytaren och det inre eluttaget stack fram, så monterade jag bort strömbrytaren och satte på ett täcklock istället. Strömmen ute klarar jag mig bra utan och skåpet stod ändå ivägen för uttaget inne så det funkade fint.

Smart som jag var markerade jag inte hur kablar var inkopplade innan jag monterade bort knappen, och nu när skåpeländet är borta och knappen för eluttagen ska tillbaka så har jag funderat lite på hur f*n det satt ihop egentligen. Eluttaget inomhus ska vara aktivt oavsett strömbrytarens läge, och både neutral och fas brytas till uttaget utomhus. Har försökt rita upp min teori här, ser det rimligt ut eller är det ett recept för att få besök av brandkåren? (Brytaren har en liten indikatorlampa för att visa när strömmen ute är på, det är inga taklampor eller liknande inblandat.)
 
  • Schakeldiagram met een tweeknoppige schakelaar en bedrading naar binnen- en buitenstopcontacten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Skyddsjordsledaren måste gå samma väg som de andra trådarna och det är bättre att sätta ihop dem med en separat kopplingsklämma (wago 221 rekommenderas) än att knöla in tre trådar i brytarens blindanslutning. Sen brukar man sätta fasledaren till vänster och nollan till höger i uttagen (sett framifrån), även om det egentligen kvittar då man ju ändå kan vända stickkontakten åt båda hållen.
 
P ponsko skrev:
Har försökt rita upp min teori här, ser det rimligt ut eller är det ett recept för att få besök av brandkåren?
Din teori är helt igenom rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.