Jag har en strömbrytare som är ganska uppenbart eftermonterad. Den treledade kabeln går inne i väggen utan rör, får det vara så? det är en mjuk kabel som man skulle vänta sig att hitta på en apparat med stickpropp.

Den gulgröna parten är ansluten som tändtråd till någon pryl som jag inte hittat. Jag behöver inte fråga om det får vara så.

Dosan är gjord av någon mjuk plast och saknar skruvhål till strömbrytaren. Denna sitter dåligt med bara "krokarna".

Jag skulle vilja ha en bättre dosa med möjlighet att skruva fast strömbrytaren. De rotdosor jag sett har varit 70mm, men hålet i skivan är 80mm. Finns det 80mm rotdosor? Det ser ut att vara hyfsat enkelt att dra en slang i väggen i stället för att ha kabeln lös.

Erik
 
  • IMG_5244.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det där är helt felaktigt och mycket troligt ett hempul.

Den kabeln är inte godkänd för fast installation (men det är troligtvis inte farligt direkt).
Dosan verkar vara något hemmatillverkat hittapå.
 
Kabel (om det inte är EKRK eller liknande) får man hänga så där löst i väggen, men dosan är ju bara att ersätta med en rotdosa med lite försnävning av hålet i väggen.
 
Mikael_L
Ifö skrev:
Kabel (om det inte är EKRK eller liknande) får man hänga så där löst i väggen, men dosan är ju bara att ersätta med en rotdosa med lite försnävning av hålet i väggen.
Fast kabeln måste i så fall vara EKK och den måste ha dragavlastning i bägge ändar samt genomspikningsskydd.
 
Yepp!
 
På elforumet är det minsann snabba bud.

Ifö, har du mer info om denna försnävning av hålet? Om jag ger mig till tåls tills det är dags att tapetsera om så kan man ju såga upp ett större hål och skruva ett par lister på baksidan som man sedan fäster en ny bit spånskiva i. Att fästa en 5mm spånskivering utan att inkräkta på tapeten verkar marigt. Limma ett par 4mm plywoodhalvmånar på baksidan kanske.
 
Mikael_L
Är det spånskiva på väggen? Eller gips?
 
Mikael_L skrev:
Är det spånskiva på väggen? Eller gips?
Det ser ut som spånskiva.

Originalväggarna i huset är antingen gjorda av något som ser ut som 10mm tjock masonit eller träpanel. De väggar som förra ägaren åstadkom är ibland spånskiva och ibland gips.
 
För den händelse att någon är intresserad så sågade jag ut en ring av OSB med två hålsågar och limmade med polyuretanlim i hålet. När det härdat satte jag i en rotdosa. I väggen går det nu flexslang och fk.

Erik
 
E
Bra det finns `händiga´ hemmapulare..........
Men jobben blir ju inte av sämre kvalitet då hemmafixaren monterar själv. ;)

Vore intressant att veta hur många timmar man har gjort för att reda ut/åtgärda brister beroende på `händige Harry´
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.