Hej! Igår fick jag strömavbrott 2 ggr när jag satte i stickkontakten i takuttaget nät jag skulle hänga upp en ny lampa - vad är felet?

Har inte koll på terminologi så jag redigerar och använder bilder istället. Satte den blå sladden på N och den bruna på L. Den gulgröna lät jag vara lös i mitten efter att jag isolerat den med tejp.

Testade för att se att lampan gick på vilket den gjorde och släckte den igen. När jag en stund därefter skulle hänga upp den så var kontakten i en minut eller så innan allt blev svart. Jordfelsbrytare (44) stängdes av. Satte på strömmen igen (nybyggt radhus) och gjorde ett till försök som resulterade i att det blev strömfel direkt.

Vågade inte testa en gång till efter det.
 
  • En hand håller en öppen vit plastkontakt mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avskalad elkabel hålls, exponerar tre ledare: brun, blå, gul/grön – förmodligen europeisk standard för elektriska installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning med tre ledningar till lampkontakt, hand med ringar håller i, bakgrund med gaffel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller elkontakt; blå, brun, gulgrön tråd syns. Bakgrund av suddiga verktyg och bordsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller plastdel med märkning "L N" och CE-symbol, eventuellt en del av elektrisk utrustning, mot en oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit, rund brandvarnare monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med jordfelsbrytare, säkringar, numrerade platser, instruktionsetikett, testknapp, märke GARO.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av dokument med numrerad lista, benämningar för elinstallationer eller brytare, på svenska, genomskinligt tejpstycke över.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lägg upp bilder på de olika sakerna så undviker vi begreppsförvirring. Det finns inga 2- eller 3-frasiga lamputtag t ex. Troligen är stickproppen en kronkontakt och uttaget jordat, men svårt att säga något utifrån beskrivningen.
 
En kronpropp passar inte i ett jordat uttag. Men det kan vara ett kronutag som någon kopplat in jord i. Lite svårt att gissa med alla fel i texten dock.
 
Hur ser det ut på andra sidan sladden? Dcl uttaget i taket kräver en likadan fast hane.
 
Nu har det tydligen kommit bilder.
Det såg inte riktigt ut som jag gissade. Jag ser inget uppenbart fel på bilderna.
 
En gissning är att du missat lite med isoleringen av skyddsjorden/råkat klämma den så att det blir kontakt med fas/nollan
 
Som sagt inget uppenbart fel som syns på bilderna. Dubbelkolla isoleringen av jordtråden. Nästa steg är annars att kontrollera änden där DCL kontakten sitter. Går den att öppna?

Det kan iofs. vara fel med uttaget också. Vi hade en annan tråd häromdagen där det var ngn form av felkoppling i centralen till ett uttag. Men detaljerna har inte kommit fram.

Om du har en realtivt klen lampa, ex. en 5W LED, så drar den inte mer än ca 20 mA. Om den är felkopplad så hela strömmen går till jord, eller på annat sätt förbi jordfelsbrytaren (ex. genom fel jordfelsbrytare om du har mer än en), så kommer inte brytaren att reagera direkt, strömmen är så låg. Brytaren skall slå av för 30mA felström. En felström på 20 mA kommer att kanske få den att lösa ut, men det är inte säkert.
 
Hej! Tack för era svar - så bra att få snabba och hjälpsamma svar! 😊 Det visade sig vara den gulgröna sladden som spökade - isoleringen var inte tillräcklig. Nu är det löst och allt funkar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Men varför har du isolerat den gröngula? Uttaget är jordat och om lampan har en gröngul så ska den anslutas.
 
useless useless skrev:
Men varför har du isolerat den gröngula? Uttaget är jordat och om lampan har en gröngul så ska den anslutas.
Det fanns bara två öppningar i ”sockerbiten?” där en var N som jag använde för den blå & L som jag använde för den bruna. Fanns inga fler öppningar.
 
Då får du väl skaffa en sockerbit som passar?
 
Felet är att TS har en jordad kontakt med en sladdstump och en ojordad lampa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Felet är att TS har en jordad kontakt med en sladdstump och en ojordad lampa.
Ja, så är det såklart. Jag fick för mig att sladden kom från lampan och skulle skarvas i sockerbiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.