Har idag en separat varmluftsugn och halvtrasig (glapp) häll (ej induktion), behöver skaffa ny häll och funderar på induktion. Frågan är om det går att driva bägge dessa på 2x 16A + nolla + jord. Upptäckte nyligen att en "kreativ" lösning gjorts av tidigare husägare, ursprungligen ser det ut som att det till köket är framdraget 3x16A (2.5mm2) och jord (2.5mm2) men ingen nolla. Det tidigare husägaren har gjort är att använda en av de tre faserna som nolla (omkopplad i centralen alltså), en av dem går till hällen, och den tredje går både in i hällen sen vidare till ugnen (delas med Torix i en utanpåliggande dosa). Frågan är alltså om det går att använda ovanstående lösning även med en induktionshäll och befintlig ugn eller om man måste kontakta elektriker för att dra fram en "riktig" nolla i röret till centralen och koppla tillbaka den ursprungliga fasen så man har 3 x 16A + nolla + jord? Huset är från 1978.

Tack på förhand.
 
E
Jag skulle dragit i en nolla i befintligt rör. Det kan fungera med en 16A till hällen, men det kan även bli problem om man har många plattor på samtidigt. Dessutom är det bra att fördela strömuttagen så jämnt som möjligt över alla tre faser.
 
Misstänker att det är tajt att lyckas dra fram en tråd till, dessutom sitter dosan i köket under ett underskåp som jag helst inte vill behöva ta bort. Hällen får alltså idag ström från en dedikerad 16A samt ytterligare en, fast den används även av ugnen, som jag är osäker på hur mycket den kan ta i effektväg. Bäst är väl såklart om man lyckas få till 3 faser, så blir det spm du säger jämnare spridning och att man vet att hällen får all effekt den behöver.
 
Det är väl bara att öppna skåpets bakvägg för att komma åt dosan (den ska oavsett vara åtkomlig) och dra in en ny tråd. är huset från 1978 torde det inte vara några problem. Man knyter en dragfjäder i dom befintliga trådarna och drar ur alla, sedan knyter man på en ny tråd tillsammans med dom g:a och drar in allt. Ev kan man smörja lite om man är rädd at det går trögt, men det brukar det inte göra i så pass nya hus dom drog ju i dom när dom byggde.
 
Har det fungerat tidigare, så kommer det att fungera med nya grejor också, men nog skulle jag dra fram en tråd till.

Protte
 
Jag har förstått att man normalt drar ur befintliga trådar och drar fram en helt ny uppsättning med nya kablar (4 byts mot 5 i mitt fall), men är det möjligt att dra fram en enstaka ny tråd med dragfjäder och låta de 4 befintliga vara kvar?
 
Vill man behålla dom befintliga brukar man knyta i en draglina och dra ur dom g:a sedan knyter man på den nya och drar i alla med draglinan. Att stoppa in en dragfjäder och sedan dra i en tråd med dom g:a kvar i röret brukar vara svårt om det ite är en mycket kort och rak sträcka.
 
Det kan gå, men beror helt på hur mycket krökar det är på röret, och hur långt det är.

Sedan är också frågan om vilken dimension det är på röret. Den vanliga dimensionen är 16mm (mäts utvändigt). Till en spis brukar man dra 20mm rör för att få in 5 st 2,5kvmm trådar. Här var det bara 4 trådar, det kan ha gått att få in i ett 16 rör. Det kan gå att få igenom 5 st 2,5 kvmm tråd även i ett 16 rör, men det är inte lätt, och det får i princip inte finnas någon krök om det skall gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.