Hej.
Jag köpte en LED-bygglampa på Jula som jag vill kunna styra med en nexa-brytare.

Upptäckte då att även om nexa-brytaren är avstängd och strömbrytaren på lampan är avstängd så ger lampan ett (mycket) svagt sken och med ett svagt tickande ljud växlar den ljusstyrka typ varannan sekund, alltså fortfarande väldigt svagt.

Ngn sa att det kunde krypa ström i jordkabeln vilket aldrig märks med vanligt glödljus eftersom strömmen är så svag men med LED så syns det. Detta verkar kanske rimligt då jag testade den i ett ojordat uttag och där blev det inte samma effekt... Min undran är om detta stämmer och isåfall är lampan fortfarande säker?

Kan den stå på utan uppsikt under perioder?

Mvh

Andreas
 
richardtenggren
Det brukar kunna induceras ström från andra elektromagnetiska fält som då får LED att lysa.
 
Hej,
Jag har samma fenomen i en spot som jag monterat som sänglampa.
Köpte två st och båda glöder fastän de är avstängda (den ena riktigt mkt).

Spotten i sig är ju inte jordad - så det är ngn krypström som går från armaturen in till lampan - irriterande är det iaf :/

/K
 
Är Nexa brytaren avsedd för led då en del av "intelligenta" brytare tar sin ström från brytande kretsen så men led kan den märkas att den börjar "leva" medan en så liten ström inte märks alls på en glödtråd.
 
Om jag fattar TS rätt så är det en bygglampa med stickpropp och Nexabrytare med stickpropp/uttag, dessa Nexabrytare fungerar utan att någon last är inkopplad, så felet ligger inte i att Nexabrytaren drar lite ström.

Däremot så är det nog som så att både Nexabrytaren och strömbrytaren på lampan bryter nollan istället för fasen, nej det är inget fel eftersom dom är anslutna med stickpropp.
När TS provade lampan och Nexabrytaren i ett ojordat uttag så vändes stickproppen så att brytarna bröt fasen som då gjorde att lampan slocknade helt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.