Hej!
Granne har fått bygglov att inreda vind och sätta in fönster. Detta innebär en insyn som jag inte önskar.
Det finns i dagsläget endast fönster på bottenplanet men denna insyn kan man hindra mha häck.
Husen ligger mycket tätt.

Fråga:
Hur sannolikt är det att överklagan går igenom?
Vore det bättre att gå till grannen och förhandla? tex genom att säga att jag överklagar inte om de planterar häck på gränsen för att åtminstone dölja insyn från nedre plan.
Inser nu att det nog inte funkar. Man kan nog knappast tvinga /avtala att de ska ha en häck?
Nu odlar jag häck på min sida och grannen har inte varit intresserad att själva ha häck. Skulle de ha det så skulle jag få loss lite yta att odla annat på.
 
harry73
Hur stor chans är det att du lyckas med överklagandet? Finns det andra likadana hus med vindsvåning och fönster?
 
Jag vet inte chanserna. Ska ringa bygglovsarkitekten och fråga. Samtidigt är det implicit en kritik mot hennes arbete så jag antar att hon inte är opartisk.
Det finns liknannde hus med inredd övervåning men då är de gjorde för det från början. Hustypen i detta fall är inte byggd för inredning av vind. så huset måste förstärkas. Det här huset blir det första, mig veterligen, som gör detta.
 
harry73
Fick du komma med synpunkter innan grannen fick bygglovet beviljat?
Om inte, då anser kommunen att bygglovet inte strider mot detaljplanet och då har du direkt en sämre chans att få igenom din vilja.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nej fick inte komma med synpunkter. Suck. Inser att jag får tugga i mig detta.
 
harry73
Försök att se det positiva. Man kan ge grannen jättefina gardiner som inflyttningspresent. Och sen ka du köpa några extra till dig själv med ;)
 
Mmmm. Mitt egna fönster redan förtäckt, men det är ute på tomten jag önskar mig en vrå utan insyn, vilket jag var på väg att få fram till nu.
 
Det beror helt på vad som stipulers i detaljplanen för området. är det tillåtet med inredd vind, så lär du inte kunna stoppa det med ett överklagande.
 
Jag håller med om att det liten möjlighet för att din överklagan skall ge resultat.
Samtidigt får du det garanterad inte som du vill om du inte överklagar.
 
harry73
Om överklagan troligtvis inte leder til något, då får man också ta grannsämjan i ekvationen. Och den blir inte bättre av utdragna bygglovsprocesser
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Pratade med bygglovsarkitekten idag. Hon kunde inte ge mig stöd i hur jag ska göra/sannolikheten att överklagan går igenom.
 
hempularen skrev:
Det beror helt på vad som stipulers i detaljplanen för området. är det tillåtet med inredd vind, så lär du inte kunna stoppa det med ett överklagande.
Grannen har ändå rätt att sätta dit takkupor med fönster, tack vare Attefallsreglerna.
 
O
Tja... så länge DP följs är väl möjligheterna väldigt små att vinna ett överklagande.
Tror att om du ska ha någon som helst möjlighet att vinna framgång så bör du nog hitta något bättre argument än insyn i trädgården...
 
Nu ringt och pratat med grannen. Förklarat min önskan om insynskydd och sa att jag inte vill ställa till besvär. Vi enades i positiv stämning om att ordna med en gemensam häck på gränsen.(Jag har hittills påbörjat en häck på min sida)
På så sätt vinner jag värdefull yta att odla annat på och får som småningom insynsskydd iallafall från nedre plan.

/Mycket nöjd

Ps: Då jag lagt på insåg jag ännu en fördel. Hade jag fått igenom mitt önskemål om "ickefönster" så hade även MITT hus inte kunnar få fönster i framtiden. Inte för att jag vill det, men kommande köpare kommer säkert tycka det är ett värde. Slutet gott, allting gott! DS
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
O
Tänk va långt man kan komma om man är trevlig!
Bra jobbat!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.