Om strandskyddet är upphävt i en detaljplan; vad gäller strax "utanför" detaljplanen? Se skiss nedan
  • Sträcker sig strandskyddet fortfarande 100m från stranden även om stranden ligger i detaljplanlagt område?
  • Eller ska man tolka det som att strandskyddet inte finns inom det planlagda området, så finns där ingen strand (rent juridiskt) => inget strandskydd strax "utanför" heller.
Skiss över ett planlagt område vid havet med frågan om strandskydd gäller utanför området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Strandskyddet finns nog där men det borde vara möjligt att hävda att stranden redan är ianspråkstagen och därmed få strandskyddsdispens (beroende på vad som finns där då).
 
J josa100 skrev:
Om strandskyddet är upphävt i en detaljplan; vad gäller strax "utanför" detaljplanen? Se skiss nedan
  • Sträcker sig strandskyddet fortfarande 100m från stranden även om stranden ligger i detaljplanlagt område?
  • Eller ska man tolka det som att strandskyddet inte finns inom det planlagda området, så finns där ingen strand (rent juridiskt) => inget strandskydd strax "utanför" heller.
[bild]
Strandskyddet gäller där det inte är uttryckligen upphävt. Det är inte stranden som är upphävd, den finns forfarande, även om den inte längre är tillgänglig för allmänheten.
 
Det finns kartor och liknande och tillgå. Jag såg din andra tråd, antar att denna tråd gäller samma fastighet?

Enklast tror jag varit att helt enkelt ta kontakt med länsstyrelsen och få en karta för det området som berör din fastighet och se vilka skydd som faktiskt finns! :)
 
Tror min andra tråd blev lite för lång så jag försökte kondensera (TLDR) :)

Kommunen säger själva att det inte är strandskydd i deras kartunderlag bakom. De var dock lite fundersamma varför det är så. De skulle kolla med länstyrelsen och återkomma.

Vad krävs eg. för att ett område ska vara ianspråkstaget?
 
Skulle vilja påstå att det krävs att det redan finns bebyggelse upprättad för att området ska klassas som ianspråktaget, tex en sommarstuga eller liknande.

Ofta brukar man då behöva ta hänsyn till stugans avstånd till vatten, dvs att dess avstånd I mångt och mycket styr hur nära du kan bygga.

Gällande när det läggs en detaljplan och dispens ges så finns det med som ett av de "särskilda skälen". Dispensen gäller dock enbart där planområdet är.

Således omfattas inte fsdtigheter utanför planområdet även om man indirekt är rågranne med en fastighet inom planområdet.

Sen såg jag en bild du hänvisat till, den är inte heller helt enkel att bara ta i bruk, utan det ska utöver andra fastigheter finnas en tydlig avgränsning, tex en större väg mellan fastigheterna och vattenområdet.


Så det bästa är nog att invänta beskedet från kommunen, för strandskydd dispens är ingen helt enkel match :cool:

Å andra sidan, utifrån bilden i din andra tråd, så hade ni ju utan några större bekymmer kunnat lägga en byggnad så att ni kringgår strandskyddet. Bortsett från om det dessutom finns ett utökat strandskydd då vill säga... :surprised:
 
Jo man kan runda strandskyddet genom att helt enkelt hålla sig 100m ifrån. Dock större ingrepp i naturen då man behöver fylla mer på den platsen etc. Havsutsikten är också något sämre där.

Hade föredragit att bygga längre fram.

Avgränsande effekt har tomter i sig vad jag kan förstå. Så åt ena hållet kan man ev. få strandskyddsdispens. Vägen på bilden är för liten att i sig ha en avgränsande effekt. Även en väg kan ha en avgränsande effekt men då måste det var en mycket stor väg med mittlinjer etc. Det uppfylls inte i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.