Hej! Vet inte om denna fråga ligger på rätt plats men vi försöker:)

Är så att vi precis köpt en tomt uppdelad på två skiften. ett vid vattnet på ca 1300kvm och en högre upp på 2,4ha. i mellan dessa ligger en tomt på ca 1200kvm med en sommarstuga på och på sidorna om vår sjötomt ligger det också sommarstugor. Nu till problemet!

Det stod en liten röd bod på ca 8-10 kvm när tomten köptes. Nu när jag ansökt om att få lägga ut en stenpir kontaktar miljöstaben i min kommun mig och frågar varför denna stuga står kvar.. Hmm svarar jag ovetande och han säger att den måste bort och hänvisar till massa lagar. Stugan i sig hade vi inte tänkt att ha kvar, (väldigt ful) utan vi hade tänkt oss göra en ny som vi kan ha lite båtgrejer och redskap för att hålla ordning på tomten i. Ev kanske man kunda smyga in en bastu men inget stort bygge!

Ringde då och pratade med kommunens miljöansvariga nånting och han säger typ direkt att där kommer du inte att kunna bygga nått och hänvisar till miljöbalken.. Får man inte sätta upp en liten bod??
 
Nej, det har miljöpartisterna satt P för.
Om boden däremot har stått "sen urminnes tider" får den stå kvar, men man får tex inte riva och bygga nytt.
 
Boden har förra tomtägaren satt upp på eget bevåg. Måste finnas nått kryphål.. ska ju inte va nått man kan bo i:)
 
Det enda kryphålet är nog om boden stått där sedan före 1975 då strandskyddet tillkom. Vi har några bodar som kom till före/under andra världskriget och dom är det inga problem med.

Följande paragraf i miljöbalken gäller både byggnader och din tilltänkta brygga.

15 § Inom ett strandskyddsområde får inte
1. nya byggnader uppföras,
2. byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt,
3. grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utföras för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i 1 och 2, eller
4. åtgärder vidtas som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter. Lag (2009:532).
 
W
Det e svårt med sådant nu precis som de innan mig har svarat. Om boden nu e av äldre modell var försiktiga när ni renoverar den så ni inte river allt och bygger upp igen då e det nybygge och ni måste garanterat rive den. Finns massor med fall när någon glad person har fått tag i en bod och ska renovera med river bort i stort sett allt och sedan bygger nytt. Alltid någon som fotar när den e riven och då e det kört tyvärr.
Angående årtalet som mycke_nu refererar till vet jag ej men det finns saker inom strandskydd som aldrig preskriberas, tex staket för att stoppa folk. Finns ett känt fall i Särö (söder om gbg) där några hade ett staket sedan 1965 för att stoppa folk att gå ut på "deras" udde. Förr året var de tvugna att ta bort det efter en låååååååång process.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.